زنگ خطر فاجعه اقتصادی در آمریکا

  شاخص اعتماد مصرف‌کننده اندازه‌گیری شده توسط گروه اقتصادی «هیات کنفرانس» (CB) که نگرش به وضعیت اقتصاد و بازار کار را در آمریکا اندازه‌گیری می‌کند، در ماه آوریل به ۱۰۱.۳ رسید که نه‌ تنها نسبت به شاخص اعتماد مصرف‌کننده ماه گذشته (مارس) که ۱۰۴ بود، کاهش یافته است بلکه رکورد پائین‌ترین سطح این شاخص از ژوئیه ۲۰۲۲ تا امروز را به خود اختصاص داده است.

شاخص «انتظارات اقتصادی» اندازه‌گیری شده توسط گروه اقتصادی هیات کنفرانس نیز در ادامه روند نزولی خود از فوریه ۲۰۲۲ (به جز یک استثنای افزایشی در دسامبر ۲۰۲۲)، کاهش یافته و همچنان در زیر آستانه مرتبط با (پیش‌بینی) رکود اقتصادی در سال آینده میلادی باقی ماند.

نگرش مصرف‌کنندگان آمریکایی نیز با وجود تلاطمی که با ورشکستگی بانک‌های سیلیکون ولی و سگنیچر در صنعت بانکداری این کشور رخ داد، در ماه گذشته ثابت بوده اما تورم بالا و عدم اطمینان اقتصادی همچنان بر نگرش آنها تاثیر منفی گذاشته است.

آتامان اوزییلدیریم مدیر ارشد اقتصادی هیات کنفرانس در بیانیه‌ای که همراه با داده‌های آماری منتشر شد، اعلام کرد: مصرف کنندگان نسبت به چشم‌انداز شرایط کسب و کار و بازار کار بدبین‌تر شده‌اند. در مقایسه با ماه گذشته، خانوارهای کمتری انتظار دارند که شرایط کسب و کار بهبود یابد و تعداد بیشتری از آنها انتظار بدتر شدن شرایط را در ۶ ماه آینده دارند.

این موضوع همچنین با آمار و ارقام دولتی نیز که وضعیت خوبی از بازار کار را به نمایش نمی‌گذارد، مطابقت دارد. بر اساس آمارهای دولت آمریکا، کارفرمایان این کشور در ماه مارس ۲۳۶ هزار شغل جدید به بازار کار این کشور اضافه کرده‌اند که کمترین افزایش در طی دو سال گذشته است و فرصت‌های شغلی برای اولین بار از ماه مه ۲۰۲۱ به زیر ۱۰ میلیون نفر رسیده است.

در این میان شرکت‌های بزرگ ایالات متحده همچنان به اخراج کارکنان خود ادامه می‌دهند، برای مثال شرکت «تری ام» (MMM) که در زمینه تولید و توزیع محصولات و محلول‌های صنعتی در آمریکا فعالیت می‌کند، روز سه‌شنبه اعلام کرد که ۶ هزار نفر از کارکنان خود را اخراج می‌کند.

زنگ خطر فاجعه اقتصادی در آمریکا

نظرسنجی آوریل نشان داد که نگرانی‌ها در مورد سقوط اقتصاد به سمت رکود در ماه گذشته ادامه داشت. اقتصاددانان آمریکایی و از جمله کارشناسان اقتصادی فدرال رزرو انتظار دارند که در اواخر سال جاری میلادی با رکود اقتصادی همراه شود زیرا افزایش نرخ بهره فدرال رزرو بیشتر شده است.

سهم مصرف‌کنندگانی که انتظار داشتند مشاغل بیشتری در دسترس باشد از ۱۵.۵ درصد در ماه مارس به ۱۲.۵ درصد در آوریل کاهش یافت و در همین راستا افرادی که پیش‌بینی مشاغل کمتر را داشتند از ۲۰.۵ درصد در مدت مشابه به ۲۱ درصد افزایش یافت.

قرائت اولیه شاخص اعتماد مصرف‌کننده در دانشگاه میشیگان در ماه آوریل نیز نشان داد که مصرف‌کنندگان بیشتر از ورشکستگی بانک سیلیکون ولی و بانک سگنیچر تحت تأثیر ترس‌های اقتصادی و تورم بالا هستند.

 جانت یلن وزیر خزانه داری آمریکا روز سه‌شنبه در سخنانی با حضور مدیران تجاری کالیفرنیا در واشنگتن گفت که عدم توانایی دولت آمریکا در پرداخت بدهی منجر به نابودی مشاغل و افزایش بهره وام مسکن، وام خودرو و کارت‌های اعتباری خواهد شد.