بشار اسد: مهم‌ترین تغییر مثبتی که در سطح جهانی روی داد، نقش چین است

بشار اسد در دیدار با چای جیون نماینده ویژه دولت چین در خاورمیانه تاکید کرد مهم‌ترین تغییر مثبتی که در سطح جهانی روی داد، نقش چین است که به شکل آرام و متوازن در حال افزایش است و این نقش الگوی جدیدی در زمینه سیاست، اقتصاد و فرهنگ ارائه می‌کند. به ویژه که این ایفای نقش مبتنی بر اصل تحقق ثبات، صلح و سود برای همگان است. 

 

بشار اسد همچنین گفت با توجه به روابط روسیه و چین و قدرت ائتلاف کشور‌های بریکس برای ایجاد نظام بین المللی چند قطبی، جهان اکنون به حضور چین در عرصه سیاسی و اقتصادی برای بازگرداندن توازن در سطح جهانی نیاز دارد. 

رئیس جمهور سوریه تصریح کرد تا وقتی که رویارویی در درجه نخست در زمینه اقتصادی باشد، آزادی از محدودیت‌های استفاده از دلار آمریکا الزامی است و کشور‌های بریکس می‌توانند در این زمینه نقش پیشتازانه‌ای ایفا کنند. 

وی همچنین با ستودن میانجی گری چین که به نزدیک کردن ایران و عربستان و بهبود آن منجر شد، افزود این موضوع بر ثبات سرتاسر منطقه بازتاب خواهد داشت. 

از سوی دیگر، ریاست جمهوری سوریه با انتشار بیانیه ای، اعلام کرد در این دیدار در خصوص روابط دوجانبه در عرصه کلی روابط چین با کشور‌های خاورمیانه و نقش حیاتی آن در سرتاسر منطقه گفتگو شد. 

رئیس جمهور سوریه تاکید کرد دمشق حمایت پکن از سوریه در طول جنگ برای دفاع از حاکمیت سوریه بر اساس قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل را فراموش نمی‌کند و از چین به سبب کمک‌ها در دوره وقوع زلزله تشکر و قدردانی می‌کند. 

از سوی دیگر، نماینده ویژه دولت چین در خاورمیانه هم بر تمایل رئیس جمهور چین به تحقق نتایج گسترده‌تر در زمینه روابط دوجانبه تاکید کرد. 

وی ضمن ابراز خرسندی از پیروزی ملت سوریه در نبرد علیه تروریسم افزود این پیروزی به منزله پیروزی همه کشور‌هایی است که از حاکمیت و عزت و کرامت خود دفاع می‌کنند. 

بشار اسد: مهم‌ترین تغییر مثبتی که در سطح جهانی روی داد، نقش چین است

چای جیون افزود: چین به روابط با سوریه از دیدگاه راهبردی و در چارچوب چشم انداز فراگیر برای منطقه می‌نگرد. وی تاکید کرد پکن در محافل بین المللی در دفاع از حق و عدالت، در سخن و عمل از سوریه حمایت خواهد کرد و حامی نبرد آن علیه سلطه، تروریسم و مداخله خارجی خواهد شد.

نماینده ویژه چین همچنین گفت چین از تحولات مثبت ایجاد شده در مسیر همگرایی بین سوریه و کشور‌های عربی حمایت می‌کند. 

المیادین در ادامه اعلام کرد: فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه نیز میزبان نماینده ویژه دولت چین در خاورمیانه بود. المقداد گفت: سوریه از طرح‌های رئیس جمهور چین در خصوص امنیت جهانی حمایت می‌کند. 

چای جیون نیز ضمن ابراز خرسندی در خصوص دستاورد‌های سوریه، بار دیگر بر حمایت پکن از تمامیت ارضی سوریه، حاکمیت و استقلال آن تاکید کرد و لغو فوری تحریم‌های ظالمانه یکجانبه علیه ملت سوریه را خواستار شد.