خشم عراقی‌ها از تداوم تحرکات آزادانه سفیر آمریکا

 تحرکات «الینا رومانوسکی» سفیر آمریکا در عراق، حسابی عراقی‌ها را کلافه کرده است.

المعلومه گزارش داد: برخی سیاستمداران عراقی از وزارت خارجه عراق و برخی طرف‌ها انتقاد می‌کنند که چرا سفیر آمریکا با فراغ بال به دخالت در امور سیاسی عراق می‌پردازد؟

«سعدالمطلبی» سیاستمدار مستقل عراقی انگشت اتهام را به سمت وزارت خارجه عراق نشانه رفته که چرا سفیر آمریکا را به سبب دخالت آشکارش در امور داخلی عراق بازخواست نمی‌کند؟

وی گفت: وزارت خارجه عراق به طور عمد تحرکات سیر آمریکا را نادیده می‌گیرد و به اقدامات خارج از عرف دیپلماتیک او توجهی ندارد. هدف از تحرکات سفیر آمریکا دامن زدن به فساد و ایجاد اقلیم سنی با همکاری طرف‌های مشکوک است.

خشم عراقی‌ها از تداوم تحرکات آزادانه سفیر آمریکا

«جاسم البیاتی» نماینده سابق پارلمان عراق هم از تحرکات سفیر آمریکا به عنوان دخالت آشکار نام برد و گفت: آیا سفیر عراق در واشنگتن می‌تواند آزادانه با سیاستمداران و تجار و گروههای آمریکایی دیدار کند؟ به طور حتم اجازه به او نمی‌دهند. سفیر آمریکا باید در چارچوب قوانین بین المللی عمل کند.

وی افزود: این دخالت آشکار در امور داخلی عراق و مردود است.

شیخ «ولید الدلیمی» یکی از شیوخ و بزرگان استان الانبار از شکست تحرکات سفیر آمریکا در الانبار خبر داد.

وی گفت: وی برای دیدار با بزرگان و سرشناسان الانبار آمده بود اما همه حاضران از حزب تقدم بودند. شیوخ عشایر وابسته به حلبوسی فقط بودند و دیگر شیوخ به جلسه نیامدند.

این در حالی است که  پیش از این«محمد البلداوی» نماینده پارلمان عراق اعلام کرده بود که اشغالگران آمریکایی دست مفسدان برای فساد در عراق باز گذاشته و بسیاری از دزدان را به کشورهای همجوار فراری داده‌اند.

وی افزود: فساد از زمان اشغال عراق از سوی آمریکا گسترش پیدا کرده است. اشغالگران راه را برای سرقت اموال مردم عراق بازگذاشته و روحیه ملی گرایی عراقی‌ها را نابود کردند. از همان زمان فساد در عراق رواج پیدا کرد به طوری که حتی زمان بازداشت «ایهم السامرائی» وزیر سابق عراقی به اتهام فساد توسط نیروهای امنیتی، نظامیان آمریکایی وارد عمل شده و وی را آزاد و به خارج از کشور منتقل کردند.

این نماینده پارلمان عراق اعلام کرده بود که بسیاری از مفسدان به کشورهایی مانند امارات و اردن و دیگر کشورها، با کمک این نیروها گریختند.