هشدار وزیر خزانه‌داری نسبت به بروز «فاجعه اقتصادی» در آمریکا

جانت یلن در مصاحبه با بخش خبری شبکه «ای بی‌ سی» بار دیگر نسبت به وقوع یک « فاجعه اقتصادی » در صورت ورشکستگی دولت آمریکا به دلیل نکول بدهی ۳۱ تریلیون و ۳۸۱ میلیارد دلاری آن هشدار داد.

بر این اساس، با توجه به وصول نشدن بخشی از درآمدهای مالیاتی، دولت ایالات متحده اگر نسبت به پرداخت دیون خود اقدام نکند تا کمتر از یک ماه دیگر( از ۱ ژوئن /۱۱ خرداد) ورشکست می‌شود.

در این میان،‌ درگیری دولت دموکرات و کنگره جمهوری‌خواه آمریکا نیز شرایط را به مراتب پیچیده‌تر کرده است.

درحالی که مناسب‌ترین راهکار برای جلوگیری از ورشکستی دولت، تصویب افزایش سقف بدهی دولتی توسط کنگره است اما مجلس نمایندگان آمریکا،‌ آن را به پذیرش برخی حذفیات بودجه دولت توسط جو بایدن رییس‌جمهوری این کشور مشروط کرده است.

بایدن اما تهدید به نکول بدهی [عمل نکردن دولت به تعهدات مالی] دولت را راه مناسبی برای مذاکرات بودجه دولت و کنگره نمی‌داند.

در همین رابطه، قرار است فردا سه‌شنبه نشستی با حضور بایدن و سران کنگره از جمله کوین مک کارتی رییس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا برگزار شود. اظهارات اخیر وزیر خزانه‌داری آمریکا درباره امکان رخداد فاجعه اقتصادی در این کشور و به تصویر کشیدن پیامدهای آن، بر اضطرار و اهمیت این نشست سرنوشت‌ساز می‌افزاید.

در این گزارش آمده است: یلن در سخنان خود با اشاره به تلاش وزارت خزانه‌داری آمریکا برای فعالیت به کمک «اقدامات فوق‌العاده» با سقف بدهی فعلی، تصویر وحشتناکی از آنچه که احتمالا در صورت تغییر نکردن سقف بدهی دولتی رخ ‌می‌دهد، ترسیم کرد.

وی عنوان کرد در صورت پرداخت نشدن بدهی‌های دولت، ما توان مالی برای انجام مسئولیت‌های خود از جمله تامین بیمه‌های دولتی را نخواهیم داشت که این به آشفتگی اقتصادی می‌انجامد.

هشدارهای پی‌درپی وزیر خزانه‌داری نسبت به بروز «فاجعه اقتصادی» در آمریکا

وزیر خزانه‌داری آمریکا همچنین خاطر نشان کرد حتی افزایش این سقف بدهی به معنای مجوز برای هزینه‌های بیشتر دولتی نخواهد بود و تنها اجازه استقراض بیشتر برای پرداخت مصوبه‌های قبلی کنگره را می‌دهد.

یلن از ارائه پاسخ صریح به پرسشی مبنی بر احتمال استفاده بایدن از متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا برای حل این مساله مستقل از کنگره، طفره رفت و گفت که این امر نباید به عنوان یک «راه حل معتبر» در نظر گرفته شود.

به گفته او، حتی باید از رسیدن به نقطه‌ای که به بررسی امکان ادامه صدور بدهی توسط شخص رییس‌جمهور نیاز باشد، خودداری کرد زیرا یک «بحران در قانون اساسی» آمریکا خواهد بود.

جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا روز جمعه در گفت‌وگویی درباره طرح اصلاحیه چهاردهم گفته بود که «هنوز به آن مرحله نرسیده‌ام».

گفتنی است، کرستین سینما (Kyrsten Sinema) سناتور مستقل ایالت آریزونا، بایدن و مک کارتی را تشویق کرده تا با کنار گذاشتن مواضع اولیه خود، در نیمه راه با هم به توافق برسند.

همچنین مایک ترنر نماینده جمهوری‌خواه و رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان ایالات متحده و جیم هیمز نماینده دموکرات و عضو ارشد این کمیته، به اتفاق مساله نکول بدهی دولت و بحث‌های پیرامون آن‌ را تهدید علیه امنیت ملی آمریکا دانستد.

هیمز با اشاره به اینکه این مساله در تاریخ آمریکا بی‌سابقه است حتی نسبت به مطرح شدن این موضوع ابراز نارضایتی کرد و آن را ابزاری برای استفاده چین و روسیه خواند.

ترنر اما توپ را به زمین دموکرات‌ها انداخت و بایدن را مسئول ورشکستی احتمالی دولت آمریکا دانست و اضافه کرد:‌ من معتقدم اگر رییس جمهور [بایدن] در مذاکره با کنگره شکست بخورد و به افزایش هزینه‌ها ادامه دهد، اقتصاد ما را تهدید می‌کند که این یک تهدید علیه امنیت ملی [ایالات متحده] است.

این نخستین باری نیست که یلن نسبت به احتمال وقوع یک فاجعه اقتصادی در ایالات متحده هشدار می‌دهد.

وزیر خزانه‌داری آمریکا هفته گذشته (۱۱ اردیبهشت) در نامه‌ای به رئیس مجلس این کشور هشدار داده بود که با توجه به وصول نشدن بخشی از درآمدهای مالیاتی، دولت ایالات متحده ممکن است تا یک ماه آینده ( از ۱ ژوئن /۱۱ خرداد) قادر به پرداخت دیون خود نباشد و ورشکست شود.

وی پیش از آن نیز (۵ اردیبهشت) با هشدار نسبت به اینکه شکست کنگره در افزایش سقف بدهی دولت آمریکا و ورشکستگی ناشی از آن، «فاجعه اقتصادی» را به دنبال خواهد داشت گفته بود این امر به افزایش نرخ‌های بهره در سال‌های آینده منجر می‌شود.