دهن کجی سفیر آمریکا به پارلمان عراق

سفیر آمریکا در بغداد به اسکای نیوز عربی گفت: حدود یک سال پیش و دقیقا در جولای گذشته (تیر/ مرداد)، جو بایدن ، رئیس جمهوری آمریکا به عربستان رفت و با رهبران منطقه دیدار کرد.

 

سفیر ایالات متحده افزود: رئیس جمهور بایدن به روشنی توضیح داد که آمریکا از منطقه خارج نخواهد شد، زیرا منطقه را دارای اهمیت راهبردی می‌داند و روابط دیرینه و طولانی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی با آن دارد.

رومانوسکی ادعا کرد: مدت‌هاست با متحدانمان برای مقابله با برخی چالش‌ها بویژه پایان دادن به بحران‌های مختلف منطقه تلاش کردیم. بنابراین بدیهی است که آمریکا در منطقه باقی خواهد ماند و شراکت خود با کشورهای منطقه بویژه عراق را تعمیق خواهد بخشید.

وی با دخالت در امور داخلی عراق مدعی شد: زمانی که بیرون می روم و با عراقی‌ها سخن می گویم، برایم روشن شده است که آنها دولتی که در کنترل شبه‌نظامیان باشد، نمی‌خواهند، بلکه خواهان خلع سلاح شبه نظامیان و بازگرداندن سلاح به دولت هستند.

سفیر آمریکا در عراق به دخالت‌های کشورش در امور داخلی بغداد ادامه داد و اظهار کرد: ماهیت رابطه نخست‌وزیر عراق با گروه‌های مسلح هرچه که می‌خواهد باشد،، اما هدف باید تأمین ثبات و امنیت بوده که تحقق این مهم به شخص نخست وزیر واگذار شده است.

دهن کجی سفیر آمریکا به پارلمان عراق

وی بدون اشاره به این که یکی از مهم‌ترین علل بی ثباتی عراق حضور نظامیان خارجی از جمله نظامیان آمریکا در آن کشور است، مدعی شد: ایالات متحده و جامعه بین‌المللی از ثبات عراق ذینفع خواهد بود، چرا که اگر عراق ثبات و امنیتی نداشته باشد، ما نمی توانیم در سطح گسترده تری فعالیت کنیم.

نیروهای اشغالگر آمریکایی از سال ۲۰۰۳ میلادی در عراق مستقر هستند که بزرگترین پایگاه آنها «عین الاسد» در استان «الانبار» در غرب این کشور است.

آمریکایی‌ها همچنین شماری از نیروهای نظامی و سامانه‌های پدافندی را در سفارت خود در منطقه تحت تدابیر شدید امنیتی سبز در قلب بغداد مستقر کرده‌اند.

دولت آمریکا پیشتر اعلام کرد که تعداد نیروهای خود در عراق را به میزان ۵۰۰ نفر کاهش می‌دهد و درپی آن، ستاد عملیات مشترک عراق اعلام کرد که خروج نخستین گروه نظامیان آمریکایی از این کشور در چارچوب توافق اخیر بین بغداد و واشنگتن آغاز شده است.

ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد «داعش» اخیرا شمار کل نیروهای آمریکایی در خاک عراق را سه هزار نفر اعلام کرد، با این حال، برخی منابع سیاسی و امنیتی این کشور شمار واقعی این نیروها در کشورشان را بیش از رقم اعلام شده دانسته و خواهان شفاف شدن موضوع هستند.

مسئولان و مردم عراق در مناسبت‌های مختلف بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از کشورشان در راستای اجرای مصوبه پارلمان در این زمینه تاکید کرده‌اند.