سارکوزی به حبس محکوم شد

 «نیکلا سارکوزی » رئیس‌جمهور اسبق فرانسه امروز (چهارشنبه) در یک دادگاه تجدیدنظر به اتهام فساد مالی که در سال 2014 مرتکب شده بود، به سه سال حبس محکوم شد که یک سال آن قطعی است و دو سال آن تعلیقی می‌باشد.

شبکه «یورونیوز» در این خصوص گزارش کرد، با حکم دادگاه تجدیدنظر، رأی دادگاه بدوی مبنی بر محکومیت رئیس‌جمهور پیشین فرانسه به تحمل سه سال حبس از جمله یک سال زندان قطعی مورد تأیید قرار گرفت.

سارکوزی در مارس 2021 در دادگاه بدوی به اتهام فساد مالی و اعمال نفوذ به سه سال حبس محکوم شده بود.

سارکوزی اولین رئیس‌جمهور در تاریخ فرانسه محسوب می‌شود که به زندان قطعی محکوم شده است اما مجبور نیست که این دوران را در زندان بگذراند و دادگاه حکم داده است که وی می‌تواند این مدت را در حبس خانگی و با دستنبد الکترونیکی سپری کند.

رئیس‌جمهور پیشین فرانسه در مرحله اول در مارس 2021 برای جرایمی که در سال 2014 و دو سال پس از ترک پست خود مرتکب شده بود، به سه سال حبس محکوم شد.

طبق این گزارش، وکیل سارکوزی پس از اعلام حکم دادگاه تجدیدنظر گفت که موکل وی قصد فرجام‌خواهی دارد و می‌خواهد از این طریق به این حکم اعتراض کند.دادگاه تجدیدنظر همچنین رئیس‌جمهور پیشین فرانسه را به مدت سه سال از حقوق مدنی محروم کرده است.

سارکوزی به حبس محکوم شد

سارکوزی که بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ هدایت فرانسه را به عهده داشت با اتهام‌های مختلفی روبرو است که البته برخی از آنها هنوز در مرحله رسیدگی‌های قضائی هستند.

او البته دو سال پیش در اتهات مربوط به تلاش برای پرداخت رشوه به قاضی و سوءاستفاده از نفوذ و قدرت خود مجرم شناخته شد. گفته شد که او به یک قاضی پیشنهاد داده بود در ازای یک کار بسیار خوب بتواند یافته‌های تحقیق درباره مسائل مالی کارزار انتخاباتی خودش را دریافت کند.

از جمله ادعاهایی که در دست بررسی است متهم شدن او به دریافت میلیون‌ها یورو از معمز قذافی، دیکتاتور معدوم لیبی برای مبارزات انتخاباتی خود در سال ۲۰۰۷ است.

سارکوزی علاوه بر این به لابی برای یک شرکت بیمه روسیه‌ای در ازای دریافت سه میلیون یورو متهم شده است. گفته می‌شود که ممکن است سارکوزی از موقعیت خود برای لابی کردن برای شرکت بیمه روسیه‌ای «رسو- گارانتیا» سوءاستفاده کرده باشد.