حرکت عربستان در مسیر رهایی از سلطه آمریکا

روزنامه رای الیوم به بررسی افشای اسنادی از تیره شدن روابط آمریکا و عربستان سعودی و تهدید محمد بن سلمان ولیعهد سعودی درباره اعمال تحریم علیه آمریکا و قطع روابط با این کشور، پرداخت و آن را نشانه حرکت کرد ریاض در مسیر رهایی از سلطه واشنگتن دانست و ابراز امیدواری کرد این روند ادامه پیدا کند. 

در سرمقاله رای الیوم آمده است: یکی از اسناد دیسکورد که روزنامه واشنگتن پست دو روز پیش آن را منتشر کرد، نشان می‌دهد، محمد بن سلمان که حاکم واقعی عربستان است، تهدید کرده بود در صورتی که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا قانون «منع انحصار» و اعمال تحریم علیه کشور‌هایی را که به مصوبات اوپک پلاس پایبند باشند، عملی کند، ریاض هم در مقابل تحریم‌های دردناک اقتصادی علیه آمریکا اعمال خواهد کرد. عربستان و روسیه، خط مشی کاهش تولید در اوپک پلاس را که باعث افزایش قیمت نفت شد، هدایت کردند که به چالش طلبیدن رئیس جمهور آمریکا بود که خواستار افزایش تولید شده بود. 

عقب نشینی بایدن از تهدید عربستان

اسناد درز کرده در آمریکا به ویژه اسنادی که در واشنگتن پست منتشر شد، تایید می‌کند که جو بایدن از تهدیداتی که پیش از انتخابات میان دوره‌ای کنگره برگزار کرده بود، عقب نشینی کرد، زیرا از خطرناک بودن واکنش عربستان و پیامد‌های منفی آن بر اقتصاد آمریکا آگاهی داشت. دولت بایدن به سرعت سیاست‌های معکوس در پیش گرفت و تلاش برای جلب دوستی محمد بن سلمان را جایگزین تهدیدات علیه او کرد و این موضوع، تفسیر سفر‌های پی در پی مقامات آمریکایی به ریاض است که آخرین بار آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا سه شنبه گذشته به عربستان سفر و روز پنجشنبه این کشور را ترک کرد. 

موضوع قابل توجه آن بود که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز چهارشنبه و در زمان حضور بلینکن در ریاض، به سرعت با محمد بن سلمان تماس تلفنی گرفت تا خبر‌های منتشر شده درباره وجود اختلاف بین عربستان و روسیه در مورد اجرای مصوبات اوپک پلاس را تکذیب کند. 

از میزان اعتبار این سند و تهدیداتی که در آن وجود دارد، آگاهی نداریم، اما با توجه به گام‌های تلافی جویانه‌ای که مقامات سعودی علیه آمریکا در عمل برداشتند که از جمله آن‌ها کاهش تولید نفت برای دومین بار، گسترش مبادلات تجاری با چین، تصمیم ریاض برای خرید پهپاد و موشک‌های کروز است، به طور غیرمستقیم آنچه را که این سند آماده است، تایید می‌کند. موضوع مهمتر آن است که پنتاگون که این اسناد از آن درز پیدا کرد، به اعتبار مضمون این اسناد اعتراف کرد و عامل درز این اسناد را که یک کارمند نظامی بود، بازداشت کرد. 

سفرهای بی‌نتیجه مقامات آمریکایی به ریاض 

عادی سازی روابط سعودی و اسرائیل، کاهش پیدا نکردن تولید نفت، حرکت نکردن در مسیر اجرای توافقنامه تشکیل ائتلاف دریایی بین ایران و کشور‌های خلیج (فارس)، تقویت پیدا نکردن روابط با تهران، از جمله اهداف سفر بلینکن به ریاض بود که در تحقق بیشتر آن‌ها شکست خورد و درز این اطلاعات هم بار دیگر گسترش شکاف در روابط عربستان و آمریکا را ثابت کرد. 

عربستان روز شنبه و یک روز پس از سفر بلینکن به ریاض، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد شاه سعودی تصمیم گرفت از هزار نفر از خانواده‌های شهدا و اسیران فلسطینی برای شرکت در مناسک حج به عنوان میهمان عربستان دعوت کند که این اقدام، سیلی محکومی به مهمترین بند در دستور کار سفر بلینکن است، زیرا دعوت از خانواده‌های شهدا و اسیران فلسطینی به نوعی حمایت از مقاومت در برابر اشغالگران و مخالفت با عادی سازی روابط است و ما امیدواریم این تفسیر درست باشد. 

حرکت عربستان در مسیر رهایی از سلطه آمریکا

در هم شکسته شدن انحصار و سلطه آمریکا بر تصمیمات عربستان 

اشتباه بزرگ و فاحش دولت فعلی آمریکا آن بود که میزان تغییرات فزاینده در عربستان را درک نکرد. ریاض نشان داد به منافع ملی عربستان بر دیگر منافع از جمله منافع غرب، اولویت می‌دهد و انحصار و سلطه آمریکا بر تصمیمات عربستان در هم شکسته شد. به ویژه که عربستان، جایگزین‌هایی به ویژه گروه بریکس به رهبری روسیه و چین را دارد. آنچه که پایبند نبودن ریاض به دیکته‌های واشنگتن و عمل کردن بر خلاف خواست آمریکا را ثابت می‌کند، از سرگیری روابط با ایران و میزبانی از بشار اسد رئیس جمهور سوریه در اجلاس سران اتحادیه عرب در جده و فراهم کردن مقدمات بازگشت دمشق به این اتحادیه است. 

این امیدواری وجود دارد که این موضوع عربستان ادامه پیدا کند و تقویت شود و ریاض به ویژه عادی سازی روابط با اشغالگران اسرائیلی را رد کند که این اقدام بدون شک باعث تقویت جایگاه عربستان در جهان عرب و جهان اسلام خواهد شد و از احترام و اعتماد بیشتر ملت‌های عربی و اسلامی برخوردار خواهد شد. 

عربستان یک کشور با حق حاکمیت است، همانطور که ولادیمیر پوتین بر این موضوع صادقانه تاکید کرد و ریاض برای اداره امور خود، نیازی به توصیه‌های آمریکا و کشور‌های غربی ندارد.