قدردانی ناتو از بایدن و آمریکا

همزمان با خبرساز شدن نابودی تجهیزات و مهمات ارسالی غرب برای اوکراین در ضد حملات علیه روسیه ،  دبیرکل ناتو در کاخ سفید از رئیس‌جمهور آمریکا بابت کمک به اوکراین تشکر کرد و درباره دستور کار نشست ماه آینده سران ناتو به رایزنی پرداخت.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در دیدار روز سه شنبه (دیروز) با رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید از او، کنگره و مردم آمریکا بابت «حمایت‌های کلیدی از اوکراین» قدردانی کرد.

بنا بر روایت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو، دبیرکل این ائتلاف نظامی غربی برای مهیا کردن مقدمات برگزاری نشست ماه آینده سران ناتو به میزبانی ویلنیوس پایتخت لیتوانی با جو بایدن دیدار کرد.

قدردانی ناتو از بایدن و آمریکا

دبیرکل ناتو از رئیس‌جمهور آمریکا بابت رهبری او و تعهد آمریکا به ناتو در «خطرناک‌ترین وضعیت امنیتی یک نسل» تشکر کرد. وی از کنگره و مردم آمریکا بابت «حمایت حیاتی» از اوکراین در جنگ با روسیه هم قدردانی کرد و گفت، ایالات متحده در حال رهبری حمایت از اوکراین است و متحدان اروپایی و کانادا هم ده‌ها میلیارد دلار کمک نظامی، مالی و انسان‌دوستانه به اوکراین انجام داده‌اند.

دبیرکل ناتو با تمجید از مواضع آمریکا و غربی‌ها اعلام کرد که کمک‌ها به اوکراین همین حالا دارد تاثیراتش را در صحنه مقدم جنگ نشان می‌دهد و اوکراین در حال انجام ضد حملات علیه روسیه برای بازپس گیری اراضی خود است.

به گفته او، کشورهای عضو ناتو در نشست ماه آینده سران حمایت بلندمدت خود از اوکراین را تقویت و بازدارندگی و دفاع از ناتو را مستحکم‌تر از قبل خواهند کرد.

ینس استولتنبرگ در سفر به واشنگتن دی سی پایتخت آمریکا همچنین با آنتونی بلینکن وزیر خارجه، میچ مک کانل رهبر اقلیت جمهوری‌خواه سنا و تعدادی دیگر از سناتورهای آمریکایی دیدارهای جداگانه ترتیب داد.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا هم با انتشار یک بیانیه کوتاه درباره دیدار با دبیرکل ناتو توضیحاتی داد. او در صفحه توئیتر خود نوشت: «امروز، من با استولتنبرگ دبیرکل ناتو در کاخ سفید به گفت‌و‌گو نشستم تا در مورد نشست آتی ناتو و چگونگی ادامه تقویت ائتلاف خود حرف بزنیم».

نشست سران ناتو در ویلنیوس پایتخت لیتوانی قرار است ۱۱ و ۱۲ جولای (۲۰ و ۲۱ تیر ماه) برگزار شود؛ نشستی که گمانه‌زنی‌های زیادی درباره دستورکار آن مطرح شده است که یکی از آنها بحث توافق برای ارائه کمک‌های تازه به اوکراین است.