پیام شدیداللحن بارزانی خطاب به بغداد

«مسرور بارزانی» نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق ، امروز (یکشنبه، ۱۸ ژوئن)، در پیامی شدید اللحن به احزاب سیاسی دولت فدرال عراق تاکید کرد که منطقه کردستان از حقوق خود کوتاه نخواهد آمد. که مشکل آن محدود به بحث حقوق و مسائل مالی نیست.

وی با سخنرانی در کنفرانس «کردستان، مهد همزیستی مسالمت آمیز»، به مناسبت روز جهانی مبارزه با نفرت‌پراکنی گفت: «منطقه کردستان در حال حرکت به سمت تحکیم فرهنگ همزیستی است که مشخصه آن است و از حقوق خود که در نص قانون اساسی برای شهروندان منطقه کردستان ذکر شده، کوتاه نخواهد آمد».

مسرور بارزانی در ادامه خطاب به مقامات بغداد گفت: «به قانون اساسی احترام بگذارید و از تاریخ درس بگیرید، زیرا آنچه ما از طریق صلح و ثبات می‌توانیم به دست آوریم، با جنگ، بی عدالتی و تحمیل اراده‌ها به دست نمی‌آید».

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت که تلاش‌هایی از سوی برخی طرف‌ها برای ضایع کردن حقوق منطقه کردستان که در قانون اساسی آمده، صورت می‌گیرد و هدف از آن، مخفی کردن سوءمدیریت، فساد و هدر دادن بیت‌المال است.

پیام شدیداللحن بارزانی خطاب به بغداد
بارزانی افزود که مشکل ما محدود به پرونده حقوق‌ها و مسائل مالی نیست. بیشتر حقوق ما در قانون اساسی نقض می‌شود. یکی از مثال‌های واضح برای این مساله تهدید مکرری است که کشاورزان کرد و ترکمان‌ در کرکوک و حومه آن در معرض آن قرار می‌گیرند و به صورت مداوم زمین‌های کشاورزی آنها مصادره می‌شود. 

دوشنبه هفته پیش (۱۲ ژوئن)، نیز «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان عراق در پیامی خطاب به بغداد به تصویب لایحه بودجه عراق واکنش نشان داد. 

به نوشته «کردپرس»، وی اعلام کرد: «بسیار تاسف برانگیز است که در چند روز گذشته اقدامی غیرمسئولانه در مجلس عراق روی داد این اقدام خلاف قانون بود و با هدف عمیق‌تر شدن مشکلات و نقض حقوق برحق ملت کردستان انجام گرفت».

مسسعود بارزانی به مذاکرات و توافقات سازنده و اساسی میان احزاب کُرد و نیز توافقات خوب بغداد و اربیل با هدف برطرف نمودن مشکلات و اختلافات در راستای خدمت به برقراری ثبات کشور و بهبود و تامین امورات معیشت مردم اشاره کرد و گفت: «اما متاسفانه برخی از احزاب سیاسی با رویکرد انکارگرایانه و غیر مسئولانه از طریق دستکاری کردن بندهای لایحه بودجه درصدد برآمدند تا موجودیت منطقه کردستان را عاری از معنا کنند اما این تلاش مذبوحانه شکست خورد و نابود شد».

وی در پایان تاکید کرد: «منطقه کردستان ملک ثبتی هیچ کس نیست بلکه ملک ملت کُرد و محصول خون و مبارزات مردم کردستان است. ما درمقابل هرگونه تلاش و تعرض و گستاخی با هدف نابودی کردستان به شدت مقاومت می‌کنیم. در نزد ما کردستان نه تنها خط قرمز است بلکه خط مرگ است، یا کردستان یا نابودی».