نبود برابری جنسیتی در مشاغل کشورهای عضو اتحادیه اروپا

وبگاه کمیسیون اروپا در گزارشی اعلام کرد: زنان در اتحادیه اروپا همچنان در مقایسه با مردان در مشاغل برابر درآمد کمتری دارند و این نابرابری دستمزد‌ها بین زنان و مردان بطور متوسط بالغ بر ۱۳ درصد است. این بدان معناست که اگر مردی ۱ یورو دستمزد داشته باشد یک زن در همان شغل ۰.۸۷ یورو دستمزد دارد.

بر اساس نظرسنجی سال ۲۰۲۲، از هر ۱۰ زن و مرد اروپائی ۹ نفر نابرابری حقوق مردان و زنان در مشاغل یکسان را غیرقابل قبول می‌دانند. اختلاف دستمزد‌ها بر اساس جنسیت در اروپا نمادی از ناموازنه‌های ساختاری بیشتر بین مردان و زنان در زمینه‌های اقتصادی، آموزشی و مسئولیت‌های مراقبتی در محیط خانواده است. زنان هنوز حضور بسیار کمتر در سمت هائی دارند که به تصمیم گیری‌های اقتصادی مربوط می‌شود. همچنین اکثریت وسیع دانشمندان، مهندسان و کارگران فنی ماهر را مردان تشکیل می‌دهند. این درحالی است که زنان بطور نامتناسبی بار مسئولیت و وظایف مربوط به محیط خانه ومراقبت از کودکان را بر عهده دارند. حدود ۹۰ درصد نیروی کار رسمی در مشاغل مراقبتی را زنان تشکیل می‌دهند و میلیون‌ها زن در اروپا بخاطر مسئولیت‌های مراقبتی که در محیط خانه برعهده دارند خود بیکارند.

گرچه در سال‌های اخیر کمیسیون اروپا اقدامات و تدابیری را برای بهبود وضعیت زنان اتخاذ کرده، هنوز روند پیشرفت در این زمینه بسیار کند است.

مرکز آمار اتحادیه اروپا (یورواستات) در گزارشی عنوان کرد: چهار کشور ایسلند، نروژ، فنلاند و سوئد به لحاظ برابری در محیط کار، توازن در زندگی کاری، آموزش، مرخصی زایمان و موارد دیگر در صدر کشور‌های جهان به لحاظ برابری جنسیتی قرار داشته اند اما در اروپا همچنین کشورهائی وجود دارند که به لحاظ برابری جنسیتی یا خشونت مبتنی بر جنسیت بدترین وضعیت را در جهان دارند. در سال ۲۰۲۱، به گزارش مجمع جهانی اقتصاد، ایتالیا در میان ۱۵۶ کشور جهان که به لحاظ برابری جنسیتی مورد ارزیابی قرار گرفتند، در رتبه شصت و سوم قرار گرفت. 

نبود برابری جنسیتی در مشاغل کشورهای عضو اتحادیه اروپا

بنابر چندین منبع خبری از قبیل آیرش تایمز، بیشترین گزارش‌ها از بدرفتاری و خشونت با زنان از ایتالیا بوده است که مردان بطور علنی بر این حق خود اصرار دارند که به زنان به عنوان اشیاء جنسی بنگرند. همچنین گزارش‌های بسیاری مبنی به پرداخت دستمزد پایین به زنان یا محصور کردن آن‌ها در محیط خانه برای مراقبت تمام وقت از مردان منتشر شده است. زنان در ایتالیا بر خلاف اسناد حاکم بر اتحادیه اروپا، تقریبا ۱۵ درصد کمتر از مردان شاغل هستند. 

با وجود اتخاذ تدابیر و قوانینی از سوی نهاد‌های اروپائی برای بهبود موقعیت زنان در جامعه، وضعیت زنان در اروپا از دهه ۱۷۵۰ تا دهه ۱۹۰۰ تغییر چشمگیری نداشت. از همان ابتدا، زنان اروپائی محصور در محیط خانه بودند. در یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۹، حدود نیمی از پرسش شوندگان در هر کشور اروپائی گفتند ترجیح می‌دهند زن و شوهر از موقعیت برابر برای اشتغال در بیرون و کار در منزل برخوردار باشند. 

گرچه پیشرفت‌هایی در زمینه‌های متعدد در طول تاریخ اروپا حاصل شده است، هنوز معیار‌های قدیمی در جوامع اروپائی بسیار با نفوذ و تاثیرگذار است. در کنوانسیون شورای اروپا در سال ۲۰۱۸، در خصوص جلوگیری از خشونت ضد زنان ومبارزه با آن در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، راهبرد شورای اروپا با هدف رسیدن به برابری جنسیتی ارائه شد و شورای حقوق بشر اروپا حقوق زنان و مبارزه با تبعیض جنسیتی را یکی از اولویت‌های دستورکار خود قرار داد.

به رغم پیشرفت حاصل در دهه‌های اخیر، پیش بینی نمی‌شود برابری جنسیتی کامل تا دو یا سه نسل دیگر حاصل شود و همه گیری کرونا تا حد زیادی پیشرفت در این زمینه را کندتر کرده است.