دور جدید تحرکات آمریکا در سوریه

آمریکا پیش از این ۲۲ پایگاه غیرقانونی اصلی و ۳ پایگاه فرعی و در مجموع ۲۵ پایگاه در خاک سوریه داشت که با اضافه شدن پایگاه جدید، شمار آنها به 26 پایگاه رسیده است..

 

به گفته منابع نزدیک به مزدوران «قسد»‌، این پایگاه جدید به پایگاه نظامی در نزدیکی پل «رشید» در ورودی جنوب شهر رقه که نیروهای ائتلاف چند هفته پیش کار تجهیز آن را آغاز کردند، افزوده شد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، وزارت دفاع آمریکا اواخر ماه گذشته میلادی نظامیان و پایگاههای خود مستقر در نزدیکی میادین نفتی در شرق سوریه را به سامانه موشکی «هیمارس» تجهیز کرد.

این خبرگزاری به نقل از منابع که نامی از آنها نبرده افزود که این سامانه متحرک که برای انجام حملات نقطه زن در اهداف دور مورد استفاده قرار می گیرد به پایگاه آمریکایی در میدان نفتی العمر و پایگاه دیگر آن در میدان گازی کونیکو ارسال شده و هر دو پایگاه در حومه شرق دیر الزور در نزدیکی رود فرات قرار دارند.

یکشنبه گذشته نیز حدود ۴۰ خودروی آمریکایی حامل خودروهای زرهی، تانکرهای سوخت و مقادیر زیادی مهمات وارد گذرگاه مرزی الولید شد و به گفته منابع محلی به سمت پایگاه های تروریست های آمریکایی در مناطق «رمیلان»، «تل بیدر» و «الشدادی» در استان الحسکه حرکت کردند.

آمریکا هم اکنون در شرق و شمال شرق سوریه 26 پایگاه دارد که بارزترین آنها پایگاه «العمر» واقع در میدان نفتی به همین نام در حومه شرقی دیرالزور است که مقر فرماندهی متجاوزان ائتلاف در منطقه را شامل می شود.

افزون بر پایگاه میدان گازی کونیکو در حومه دیرالزور و چندین نقطه در مرکز رقه و حومه آن پایگاه‌های کم اهمیت تری در رمیلان، المالکیه، تل‌ بیدر و الشدادی در حومه الحسکه وجود دارد.

دور جدید تحرکات آمریکا در سوریه

همچنین در منطقه «خراب عشک» در حومه عین العرب در حومه شمال شرقی حلب فرودگاهی برای بالگردهای آمریکایی وجود دارد که بارها در چند عملیات انتقال فرماندهان داعش در شمال سوریه مورد استفاده قرار می گیرد.

بزرگترین پایگاه تروریست های آمریکایی در التنف است که در مثلث مرزی سوریه، عراق و اردن قرار دارد.

نیروهای روسی در سوریه نیز جمعه شب گذشته اعلام کردند که در شهر رقه با اقدامات تحریک آمیز نیروهای آمریکایی مواجه شده اند و بر اساس بیانیه ای که «اولیگ گورینوف» معاون مرکز آشتی روسیه در سوریه صادر کرد، این گونه اقدامات تاثیر مخربی بر تحولات اوضاع دارد.

معاون مرکز آشتی روسیه در سوریه در بیانیه خود اشاره کرد که گشت‌های ائتلاف بین‌المللی موسوم به مبارزه با تروریسم از مسیرهایی که مورد توافق قرار نگرفته و بخشی از ساز وکار دور شدن از درگیری است، حرکت می‌کنند.

هشدار روسیه چند روز پس از آن صادر شد که ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی آمریکا شروع به ایجاد پایگاه نظامی در منطقه السویدیه در حومه غربی رقه در نزدیکی شهر الطبقه کرد.