اکثر شهروندان انگلیسی از نتایج برگزیت ناراضی هستند

 نتایج جدیدترین بررسی نشان می دهد که در هفتمین سال پس از همه پرسی درباره برگزیت ، اکثریت انگلیس ها خواهان بازگشت به اتحادیه اروپا هستند.

به این ترتیب، این روزها خماری، جای شادی برگزیت در انگلیس را گرفته است. هفت سال پس از همه پرسی برگزیت، اکثریت انگلیس‌ها مایلند به اتحادیه اروپا بازگردند. جان کورتیس، دانشمند سیاسی مشهور، در هفتمین سالگرد این رویداد در روزنامه گاردین خلاصه کرد که به طور متوسط ​​59 درصد از مردم در بریتانیا موافق ورود مجدد به این اتحادیه بودند. با این حال، برگزاری همه پرسی دیگری پیش بینی نمی شود.

در 23 ژوئن 2016، 52 درصد از رای دهندگان بریتانیا به برگزیت رای مثبت داده بودند و 48 درصد با آن مخالف بودند. علیرغم تغییر خلق و خو، نمی توان از «برگت»، کلمه ای که از «برکسیت» و «پشیمانی» (توبه) ایجاد شده است، صحبت کرد. زیرا همان طور که کورتیکس توضیح می دهد، سه چهارم رأی دهندگان آن زمان برگزیت همچنان همان تصمیم را خواهند گرفت. کورتیس نوشت: «نظرات بسیاری از مردم در مورد برگزیت ریشه دوانده است. بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط موسسه تونی بلر دلتا پل یک سوم از افراد مورد بررسی با وضعیت موجود موافق هستند: 36 درصد مایل به بازگشت به اتحادیه اروپا نیستند و 34 درصد همچنان فکر می کنند که ترک اتحادیه، کار درستی است.

این اتاق فکر که توسط نخست وزیر سابق "تونی بلر" تأسیس شد، تأکید کرد که به ویژه جوانانی که اکنون به سن رأی دادن رسیده اند، بیشتر از گروه های قدیمی تر رأی دهندگان طرفدار اروپا هستند.

بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط اندیشکده لندنی بریتانیا در اروپای در حال تغییر، تنها یک نفر از هر ده بریتانیایی برگزیت را موفقیت آمیز می داند. از سوی دیگر، اکثریت 52 درصد بریتانیایی ها معتقدند که برگزیت موفقیت آمیز نبود. همانطور که بسیاری معتقدند خروج از اتحادیه اروپا به اقتصاد بریتانیا آسیب زده است. حتی در میان کسانی که به خروج رای دادند، تنها 18 درصد گفتند که از نتیجه راضی هستند.

اکثر شهروندان انگلیسی از نتایج برگزیت ناراضی هستند

بر اساس این نظرسنجی، بدون توجه به نظرات درباره برگزیت، اکنون اعتبار سیاستمداران در این کشور به شدت متزلزل شده است. سه چهارم از کل پاسخ دهندگان گفتند که در سال های اخیر اعتماد خود را به سیاستمداران انگلیسی از دست داده اند.

در این شرایط موسسه تونی بلر از دولت خواسته است که داوطلبانه به قوانین اتحادیه اروپا در مورد استانداردهای محصولات و ایمنی مواد غذایی متعهد شود. این می تواند مبنایی برای مذاکره با جامعه بین المللی در مورد روابط تجاری نزدیک تر باشد. آنتون اسپیساک، نویسنده این مطالعه گفت: «نتایج نظرسنجی ما نشان می‌دهد که اکثریت بزرگی از بریتانیایی‌ها معتقدند که برگزیت به شکل فعلی کار نمی‌کند و از نزدیک‌تر شدن بریتانیا به اتحادیه اروپا استقبال می‌کنند.»

لندن و بروکسل در دوران نخست وزیری ریشی سوناک، به هم نزدیک‌تر شدند. در زمان نخست وزیران سابق بوریس جانسون و لیز تراس، روابط به شدت مختل شده بود. با این حال، دولت محافظه‌کار بریتانیا همچنان تحت فشار تندروهایی است که خواستار استفاده بیشتر از فضای مانور به‌دست‌آمده از برگزیت و خلاص شدن از شر قوانین روزهای عضویت هستند. جان ردوود، نماینده حزب محافظه کار، در توییتی نوشت که مردم به بازپس گیری کنترل رای دادند.

دولت منطقه ای اسکاتلند هم تاکید می کند که برگزیت به شمالی ترین بخش این کشور بریتانیا آسیب جدی وارد کرده است. آنگوس رابرتسون، وزیر اسکاتلند گفت: تنها راه "برای معکوس کردن معنی دار این آسیب و بازگرداندن مزایایی که اسکاتلند قبلا تجربه کرده است، پیوستن مجدد یک اسکاتلند مستقل به اتحادیه اروپا است. اکثریت قاطع اسکاتلندی ها در سال 2016 علیه برگزیت رای دادند.

تا کنون، لندن نتوانسته است به معاملاتی دست یابد که ضررهای تجارت با اتحادیه اروپا را جبران کند. این وعده که پس از برگزیت افراد کمتری به بریتانیا مهاجرت می کنند و این امر به طور خودکار منجر به مشاغل با درآمد بهتر برای بریتانیایی ها می شود نیز محقق نشد و مهاجرت افزایش یافت. با این حال، بحث عمومی دیگری در این باره بعید است. همانطور که توسط نظر سنجی بریتانیا در اروپای در حال تغییر مشخص شده است، اکثریت (54 درصد) به سادگی نمی خواهند چیزی بیشتر در مورد برگزیت بشنوند.

بهر حال برگزیت هنوز تمام نشده است. همین روز چهارشنبه بود که مجلس عوام بار دیگر درباره عواقب خروج از اتحادیه اروپا بحث کرد. استفان فلین، رهبر جناح حزب ملی اسکاتلند SNP، مستقیماً به ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس حمله کرد و گفت: فکر نمی‌کنم او درک کند که واقعیت اقتصادی چگونه است و مصرف‌کنندگان با چه هزینه‌هایی دست و پنجه نرم می‌کنند.

در سایه برگزیت صادرات بریتانیا به اتحادیه اروپا 23 درصد و واردات از اتحادیه اروپا 13 درصد کمتر از زمانی است که این کشور همچنان عضو اتحادیه اروپا بود. از دیدگاه آلمان هم تراز منفی است. اتاق صنعت و بازرگانی آلمان، برگزیت را "یک فاجعه اقتصادی برای هر دو طرف کانال" خوانده است. در حالی که انگلیس پنجمین شریک تجاری مهم آلمان قبل از برگزیت بود، بریتانیا حالا دیگر حتی در میان ده کشور برتر نیست.

اقتصاد آلمان هم در هفتمین سالگرد رأی‌گیری برگزیت انگلیس نتیجه گیری منفی در این باره دارد.

بر این اساس عواقب آن را می‌توان به عنوان مثال در تجارت بین دو کشور مشاهده کرد. در سال 2022، آلمان کالاهایی به ارزش 73.8 میلیارد یورو به بریتانیا صادر کرد که 14.1 درصد کمتر از سال 2016، سال رأی گیری برگزیت بود.

بریتانیا در حال حاضر با مشکلات اقتصادی مانند تورم بالا و هزینه‌های بالای زندگی دست و پنجه نرم می کند. تورم قیمت مصرف کننده نیز در اردیبهشت ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل 8.7 درصد بود. اقتصاددانان انتظار دارند که بحران اقتصادی شدیدتر و طولانی‌تری در انگلیس نسبت به کشورهای مشابه شکل گیرد.

کارشناسان در این شرایط برگزیت را بخشی از بار می‌دانند: طبق یک مطالعه، تا سال 2030 برگزیت برای هر کارمند بریتانیایی 470 پوند در سال، تقریباً 550 یورو هزینه در بر خواهد داشت.