زائران خانه خدا راهی منا شدند

  زائران خانه خدا امروز  دوشنبه برای گذراندن روز ترویه به سمت مشعر منا حرکت می کنند و تا طلوع آفتاب روز نهم ذی الحجه در منا هستند.

به گزارش الجزیره، زائران خانه خدا در روز ترویه نوای «لبیک اللهم لبیک، لبیک لاشریک لک لبیک، إن الحمد و النعمة لک و الملک، لا شریک لک» را تکرار می کنند.

زائران خانه خدا در منا در روز ترویه که روز هشتم ذی الحجه است، مستحب است که شب را در آن به پیروی از سنت رسول  خدا  (ص) بگذرانند.

حجاج در روز نهم ذی الحجه برای وقوف به صحرای عرفات می روند، در آنجا نماز ظهر و عصر را باهم می خوانند و سپس به سمت مزدلفه رهسپار می شوند و شب را در آنجا می گذرانند.

صبح روز دهم ذی الحجه حجاج برای رمی جمرات عقبه به منا بازمی‌گردند، سپس موی سر خود را می تراشند یا کوتاه می کنند یا قربانی را ذبح می کنند. بعد از آن  برای ادای طواف افاضه به سمت کعبه حرکت می‌کنند.

زائران برای گذراندن ایام تشریق به منا بازمی گردند و پس از پایان آن، برای ادای طواف وداع به مکه می آیند و مناسک حج به پایان می رسد.

صدها هزار زائر خانه خدا روز یکشنبه حج 1402 را با «طواف قدوم» بر کعبه در شهر مکه مکرمه آغاز کردند.

پس از آنکه عربستان سعودی اجازه داد مسلمانان امسال بدون محدودیت در تعداد و سن حج را به جای آورند، هزاران زائر از همه ملیت‌ها وارد سرزمین وحی شدند.

زائران خانه خدا راهی منا شدند

دیوان عالی عربستان هفته گذشته اعلام کرد که سه شنبه 27 ژوئن روز عرفه و چهارشنبه 28 ژوئن اول عید قربان در این کشور است.

وزارت حج و عمره عربستان نیز پیش بینی کرد که تعداد حجاج خانه خدا امسال به 2 میلیون و 300 هزار نفر از بیش از 160 کشور جهان برسد.

اداره کل گذرنامه عربستان اعلام کرد تا روز جمعه 1626500 نفر برای شرکت در مراسم حج سال 1402 از مبادی ورودی هوایی، زمینی و دریایی وارد عربستان سعودی شده‌اند.

بر اساس گزارش این ادراه، 1 میلیون 559 هزار و 53 زائر از طریق هوایی وارد عربستان سعودی شده، 60 هزار 617 نفر به شکل زمینی به عربستان آمده و 56 هزار و 830 حاجی نیز از راه دریا عزم دیار مقدس را کرده‌اند.

اخیرا ریاست کل امور مسجد الحرام و مسجدالنبی از طرح‌های امنیتی در این مکان مقدس و مناطق اطراف آن در مراسم حج 1444 هجری قمری(1402 هجری شمسی) خبر داد.

وی اعلام کرد که این طرح شامل بررسی تعداد زائران خانه خدا و همکاری مستمر با مسئولان و نهادهای امنیتی در حین برگزاری نمازها و تعیین ورودی‌های مشخص شده و همچنین تعیین تعداد نسبی مهمانان خانه خدا در اوقات برگزاری نمازها برای ارائه بهترین خدمات است.

«عبدالرحمن السدیس» رئیس امور حرمین شریفین عربستان سعودی نسبت به برگزاری یک مراسم استثنایی ممتاز و ایمن برای حج امسال ابراز امیدواری کرد.

السدیس تأکید کرد: آمادگی‌ها و تدارکات، نویدبخش خوبی است و ما نسبت به یک موسم استثنایی و برجسته حج که امن و در دسترس است، خوش‌بین هستیم.

عربستان سعودی در سال گذشته به دلیل محدودیت‌های اعمال شده ناشی از ویروس کرونا پذیرای بالغ بر 900 هزار زائر خانه خدا بود، اما امسال اعلام کرد که نزدیک به 2 میلیون حجاج به حج مشرف می‌شوند.

سال گذشته (حج 1443) 899 هزار و ‌353 حجاج به حج مشرف شدند. در حج‌های تمتع 1441 و 1442 نیز عربستان سعودی تصمیم گرفت که حج تمتع را با حضور زائران ساکن عربستان برگزار کند.