نیروهای فرانسوی تجهیزات ضدتروریستی به خیابان‌ها آوردند

این روزها در تمام شهرهای فرانسه که پنجمین روز از اعتراضات سراسری علیه قتل یک نوجوان فرانسوی الجزایری الاصل به دست نیروهای پلیس را می‌گذراند، اتوبوس‌ها و خودروهای سوخته و ساختمان‌های تخریب شده، نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند.

معترضان فرانسوی با سردادن شعارهایی نظیر «همه از پلیس نفرت دارند» در قلب این کشور، بار دیگر مخالفت خود را با اعمال خشونت از سوی نیروهای پلیس این کشور نشان دادند. در سایه تحولات اخیر در فرانسه، «جرالد دارمانین» وزیر کشور فرانسه اعلام کرد که مقامات این کشور از ۴۵ هزار نیروی پلیس و ژاندارم برای متوقف کردن اعتراضات استفاده کرده اند. وی افزود که از یگان‌های ویژه از جمله نیروهای پلیس ملی و گروه مداخله وابسته به نیروهای ژاندارم، استفاده می‌شود.

در همین راستا، نیروهای ژاندارم فرانسه خودروهای زرهی خود با نام «سناتور» را که مخصوص استفاده در محیط‌های متشنج است برای نخستین بار به میدان آورده است.

وزارت کشور فرانسه اعلام کرده بود که شرکت «سوفرام» را در تاریخ ۲۸ اکتبر سال ۲۰۲۱ برای نوسازی ناوگان خود و تولید ۹۰ نسخه از خودروی زرهی به وزن ۱۴.۵ تن و طول ۵.۲ متر و عرض ۲.۴۵ متر و ارتفاع ۲ متر و نیم انتخاب کرده است.

بر عکس نسخه قبلی از نوع «وی بی آر جی» که از سال ۱۹۷۴ استفاده می‌شد، سناتور از قدرت پیشرونده بالایی با کمک تیغه‌های نصب شده در جلوی آن برخوردار است.‌

نیروهای فرانسوی تجهیزات ضدتروریستی به خیابان‌ها آوردند

این خودروی زرهی از تجهیزات دیده بانی پیشرفته که می‌تواند افراد را از ۱۰ کیلومتری در روز و از چند کیلومتری در شب، تشخیص دهد برخوردار است.

مهم‌ترین نکته این خودروهای زرهی، شلیک بمب‌های حاوی گاز اشک آور است که می‌تواند ۳۰ بمب شلیک کند اما نسخه قبلی تنها یک بمب شلیک می‌کرد. نیروهای فرانسوی در حالی این خودروی زرهی را به خیابان‌های این کشور آورده اند که وزارت کشور فرانسه اعلام کرده است که این خودرو در موارد مربوط به مبارزه با تروریست‌ها و جنگ‌های چریکی داخل شهری استفاده می‌شود.

مشخص است که دولت فرانسه، بحران کنونی در این کشور را بهترین فرصت برای رونمایی از جدیدترین خودروهای زرهی خود دانسته است. این در حالیست که گزارش‌های رسانه‌ای از خستگی مفرط نیروهای پلیس و عدم توانایی آنها برای ادامه دادن این روند حکایت دارد.

از سوی دیگر، هلی کوپترهای متعلق به نیروی هوایی ژاندارم فرانسه، از نوع (EC-145) طی روزهای گذشته، مأموریت رصد و نظارت را برعهده داشته اند. در جریان بحران کنونی فرانسه، از پهپادهای مختلف نیز برای عکس برداری از تجمعات معترضان استفاده شده است.