بایدن جهان را به آستانه جنگ هسته‌ای رساند

 «تولسی گابارد» قانونگذار و نامزد ریاست جمهوری سابق حزب دموکرات آمریکا با محکوم کردن سیاست‌های جنگ‌طلبانه «جو بایدن»، این رئیس جمهور آمریکا را به کشاندن جهان به آستانه یک جنگ هسته‌ای با دامن زدن به بحران در اوکراین کرد.

گابارد که در اکتبر سال 2022 حزب دموکرات آمریکا را ترک کرد، در سخنرانی در دانشگاه «سنتنیال» در ایالت کلرادو هشدار داد: «ما با واقعیت مواجه شده‌ایم. سیاست‌ها و اقدامات جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اکنون ما را به آستانه یک جنگ هسته‌ای رسانده است. بحران حال حاضر بحرانی موجودیتی نه فقط برای ما در این کشور بلکه برای کل جهان است. این جنگ نیابتی با استفاده از جان مردم اوکراین علیه روسیه تشدید شده و ادامه می‌یابد.»

قانونگذار دموکرات سابق هاوایی در مجلس نمایندگان آمریکا اظهار کرد، باید بررسی کرد و دید آیا بایدن و مقاماتش متوجه ریسک و خطرات ادامه روند تحویل سلا‌ح های کشنده‌تر به اوکراین هستند یا خیر زیرا این روند احتمال تقابل مستقیم بین ناتو و روسیه را افزایش می‌دهد.

روسیه از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونتسک از اوکراین، به این منطقه نیرو اعزام کرد و از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داد.

روسیه هدف خود را از این اقدام، نازی زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونتسک اعلام کرده است.

آمریکا و اتحادیه اروپا از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ ده‌ها میلیارد دلار تسلیحات به کی‌یف ارسال کرده‌ و به تدریج سلاح‌های سنگین‌تر و پیشرفته‌تری شامل تانک‌های جنگی اصلی، سامانه‌ پدافند هوایی «پاتریوت» و موشک‌های دوربرد انگلیسی «سایه توفان» را در اختیار این کشور قرار داده‌اند.

بایدن جهان را به آستانه جنگ هسته‌ای رساند

تولسی گابارد در ادامه سخنرانی خود بیان کرد: «حالا وقتی صحبت‌های جو بایدن و دولتش را بشنوید، آنها جوری درباره احتمال جنگ جهانی سوم و یک جنگ هسته‌ای حرف می‌زنند انگار که یک جنگ معمولی مثل جنگ‌های دیگر خواهد بود. این دولت بسیار از واقعیت به دور است. آنها با مردم آمریکا درباره اینکه هزینه و تبعات چنین جنگ هایی چگونه خواهد بود صادق نیستند.»

روسیه به متحدان غربی اوکراین هشدار داده، محموله‌های کمک هایی که آنها برای اوکراین می‌ِفرستند را به عنوان اهداف مشروع حمله در نظر می‌گیرد. از طرفی «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه گفت، کمک‌های تسلیحاتی کشورهای ناتو برای اوکراین و آموزش های نظامی آنها به نیروهای اوکراین همچون مداخله مستقیم در جنگ در این کشور است.

گزارش هایی درباره تلاش آمریکا برای جذب عناصر مسلح سوری جهت اعزام به اوکراین با توجه به این که روند جنگ در این کشور به نفع غرب به پیش نمی‌رود منتشر شده است.

یک منبع دیپلماتیک در دمشق به خبرگزاری ریانووستی گفته است، با توجه به ناکامی های نیروهای اوکراینی و ناامیدی دولت جو بایدن از پیروزی علیه روسیه، واشنگتن تلاش‌های بیشتری برای جذب افرادی که مایل به جنگ در کنار ارتش اوکراین هستند در پیش گرفته و  سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی.آی.ای) مذاکرات جدی با یگان‌های مدافع خلق کُرد و شیوخ برخی عشایر عرب در سوریه، برای جذب نیرو انجام داده است.