هتک حرمت قرآن، جنگ نرم غرب علیه اسلام است

همزمان با عید بزرگ مسلمانان بعنی عید قربان شاهد هتک حرمت به ساحت قرآن کریم در سوئد بودیم. چنین رفتار‌های توهین آمیزی علیه مسلمانان و مقدسات اسلامی در غرب حادثه‌ای کم تکرار نبوده و نیست، اما بعد بسیار تاسف آور داستان این است که یک عنصر افراطی با مجوز پلیس سوئد دست به چنین جنایت اهانت آمیزی بزند.  

کشور‌های غربی از جمله سوئد، دانمارک، فرانسه و کانادا پیشینه سوئی در هتک حرمت به اسلام و مقدسات مسلمانان داشته اند، اما مجوز یک نهاد رسمی در کشوری اروپایی که مدعی آزادی بیان، دموکراسی و حمایت از حقوق بشر است، خط بطلانی بر همه ادعا‌های غرب از جمله همین کشور‌ها در زمینه حقوق و مسائل بشری شده است.  

به منظور بررسی دلایل وقوع اینگونه رفتارهای توهین آمیز، پیامد‌های آن برای کشور هتاک، وظایف سازمان‌های بین المللی در مقابله با این هتک حرمت و چگونگی موضع گیری کشور‌های عربی و اسلامی در قبال این اهانت، با دکتر «احمد الزین» تحلیلگر لبنانی مسائل جهان اسلام و مقیم در لندن گفتگو کرده ایم که در ادامه جزئیات این گفتگو را می‌خوانیم.

    

 اینکه یک نهاد رسمی مانند پلیس سوئد به خودت جرئت می‌دهد تا برای اهانت به مقدسات میلیارد‌ها انسان مجوز صادر کند، چه مفهومی دارد؟

احمد الزین: در یک اقدام خطرناک، پلیس سوئد روز چهارشنبه گذشته، مجوز سوزاندن یک نسخه از قرآن کریم در مقابل مسجد مرکزی شهر استکهلم، پایتخت این کشور را همزمان با عید بزرگ قربان صادر کرد.

این اقدام پلیس سوئد در صدور مجوز به فردی افراطی برای آتش زدن، پاره کردن و بی احترامی به قرآن کریم، اقدامی مذموم و محکوم شده است که از سوی یک کشور اروپایی مدعی تمدن و فرهنگ صادر شده و جنایتی بزرگ و شنیع به شمار می‌رود که حرمت ادیان توحیدی را شکسته، حیثیت، عزت و غرور ملت‌های عربی و اسلامی را جریحه دار کرده و همه ارزش‌های دینی، اخلاقی، انسانی و تمدنی را زیر پا گذاشته است.

هتک حرمت قرآن، جنگ نرم غرب علیه اسلام است

همچنین این اقدام توهین به دو میلیارد مسلمان در جهان و تحریک احساسات آنهاست که به هیچ وجه قابل چشم پوشی نبوده و برآمده از کمپین‌های تحریک آمیز و نفرت انگیز رژیم‌های استکباری و استعماری غرب در چارچوب جنگ نرم علیه دین اسلام و ارزش ها، مقدسات واعتقادات مسلمانان در سراسر جهان است.

چگونه غرب توهین به مقدسات و احساسات بیش از دو میلیارد مسلمان در جهان را آزادی بیان به حساب آورده و در مقابل از حجابی که به کسی توهین نمی‌کند بلکه عفاف را ترویج می‌کند، جلوگیری می‌کند؟

احمد الزین: به طور قطع، تاریخ گواه آن است که غرب استعمارگر و فرصت طلب در برخورد با مسائل ملت‌های مستضعف در جهان به طور کلی و ملت‌های عربی و اسلامی به طور خاص، همواره سیاست استاندارد‌های دوگانه را دنبال کرده است؛ به گونه‌ای که می‌بینیم رژیم‌های غربی و دولت‌های آن‌ها از نظر تئوریک مدعی تعهد به ارزش‌های برابری، آزادی خواهی، دموکراسی، احترام به حقوق بشر، حق عقیده و حق ابراز عقیده هستند، اما در واقعیت، فجیع‌ترین تجاوز ات به ارزش‌ها، مقدسات و موازین اخلاقی را اعمال می‌کنند و در مواردی که به منافع سیاسی، اقتصادی، تجاری و دیگر منافع آن‌ها مربوط می‌شود یا در تضاد با پروژه‌های اشغالگرانه، استعماری و سلطه جویی بر ثروت ومنابع ملت‌های مستضعف از جمله پول، نفت، گاز و منابع معدنی گرانبهاست، کلیه قوانین، هنجارها، کنوانسیون‌ها و توافقنامه‌های بین‌المللی را زیر پا می‌گذارند و نقض می‌کنند.

به عنوان مثال، غرب استعمارگر معیار‌های آزادی و حفظ حریم خصوصی و آئین‌های عبادی را مطابق با باور‌های خود اعمال می‌کند، اما وقتی پای حجاب قانونی و شرعی برای دختران و زنان مسلمان به میان می‌آید، قوانین و تصمیماتی را وضع می‌کند که مانع از حجاب زنان در مدارس، مؤسسات و جوامع می‌شود.

این اتفاق در فرانسه با ممانعت از حجاب زنان کارمند دولتی بدون توجه به موقعیت آن‌ها رخ داد. دولت فرانسه همچنین در اقدامی تحریک‌آمیز نسبت به احساسات زنان مسلمان محجبه، قانونی را برای ممنوعیت حجاب بازیکنان فوتبال صادر کرد؛ حجابی که هیچ مانعی برای کسی ایجاد نمی‌کند و به منافع فردی یا خود او آسیب نمی‌رساند، اما وضع این قوانین و ممنوعیت‌ها کاملا با حقوق فردی و آزادی عقیده تضمین شده توسط قوانین بین المللی در تضاد است.

از جمله دیگر تناقضات مضحک رژیم‌های الحادی غرب اینکه زنان مسلمان را از اظهار عفاف، آزادی و اعتقادات مذهبی خود با داشتن حجاب منع می‌کنند، اما در مقابل به زنان غربی اجازه می‌دهند که با پوشیدن لباس‌های نیمه برهنه در سواحل و نمایش دادن بدنشان، فساد را ترویج کنند و همچنین جوامع را به فرهنگ همجنس‌گرایی و انحراف، ارتکاب رفتار‌های های زشت، روابط و زندگی مشترک نامشروع تشویق می‌کنند.

 اقداماتی مانند صدرو مجوز برای اهانت به قرآن کریم چه پیامد‌هایی را برای کشور صادر کننده مجوز دارد؟

احمد الزین: از جمله پیامد‌های جدی اجازه مقامات سوئد به یک فرد افراطی منفور برای سوزاندن نسخه‌های قرآن کریم این است که اولاً به منافع سیاسی، اقتصادی و امنیتی آن کشور آسیب می‌رساند. ثانیاً باعث ایجاد تنش و وخامت در روابط سیاسی و دیپلماتیک این کشور با کشور‌های عربی و اسلامی و مردمان آن‌ها می‌شود. ثالثاً از آنجایی که اقدامی بی پروا و حساب نشده است، باعث ایجاد حالت خصومت، خشونت، تنش و شعله ور شدن نزاع بین مسلمانان و دیگر شهروندان سوئد و در نتیجه منجر به گسترش هرج و مرج، تظاهرات و اعتراضات تند در جامعه می‌شود. همچنین، باعث می‌شود تا ملت‌های عربی و اسلامی خواستار تحریم محصولات سوئدی پس از اهانت مکرر به قرآن کریم شوند. در پایان، تجاوز به مقدسات و تعرض به اسلام به بهانه آزادی بیان و عقیده، موجب تداوم نفرت و تفرقه و تعمیق تقابل اخلاقی و عقیدتی می‌شود.

موضع سازمان‌های بین المللی و حقوق بشری از یک سو و موضع دولت‌ها و ملت‌های مسلمان از سوی دیگر، در قبال این اقدام شنیع چگونه باید باشد؟

احمد الزین: یکی از اولین اقداماتی که سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری باید انجام دهند، صدور بیانیه‌های محکومیتی خطاب به مقامات سوئدی در تقبیح این اقدام شنیع است سپس با ایجاد کانال‌های ارتباطی باز با دولت سوئد، به سرعت تلاش‌های خود را برای جلوگیری از تکرار اهانت به مقدسات مسلمانان افرایش دهند.

همچنین دولت‌ها و ملت‌های جهان عرب و اسلام باید با احضار سفیران خود در استکهلم، توبیخ سفرای سوئد و هشدار به آن‌ها و قطع رابطه با سوئد در صورت لزوم، به مسئولیت‌های خود در حمایت از مقدسات اسلامی عمل کنند. علاوه براین، ملت‌های مسلمان نیز باید با برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز این جنایت بزرگ را محکوم و از مقدسات خود دفاع کنند.

افزون بر این لازم است سازمان کنفرانس اسلامی برای اتخاذ گام‌های عملی در جهت جلوگیری از تکرار چنین اقداماتی، جلسه‌ای فوری در سطوح عالی برگزار کند و روحانیون و علمای مسلمان، مسیحی و سایر ادیان، به منظور اتخاذ تصمیمات مقتضی در دفع چنین تحرکات جنون آمیز غرب استعمارگر و پاسداری از مقدسات ادیان توحیدی گرد هم جمع شوند.

در نهایت، دولت‌های متحد و دوست عربی، اسلامی و خارجی باید با صدور بیانیه‌های متعدد و ابراز همبستگی با مردم جهان عرب و اسلام این اقدام را محکوم کرده و اطمینان حاصل کنند که در آینده اقدام مشابهی تکرار نخواهد شد.