امیدواری ورشو برای پیوستن کی‌یف به ناتو

«آندری دودا» رئیس جمهور لهستان روز سه‌شنبه ابراز امیدواری کرد که درخواست اوکراین برای پیوستن به ناتو با موافقت همراه شود.

وی که این سخنان را در جریان دیدار با «گیتاناس ناوسیدا» رئیس جمهور لیتوانی مطرح می‌کرد، گفت: «امیدوار هستیم که تصمیمی قاطعانه از سوی همپیمانان اتخاذ شود که طی آن اوکراین به هیچ برنامه اقدامی برای عضویت نیاز نداشته و به هیچ اقدام مقدماتی برای پیوستن به این ائتلاف نظامی نیاز ندارد».

این در حالی است که «اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان روز سه‌شنبه بار دیگر مخالفت خود با قصد اوکراین برای پیوستن فوری به ناتو را تکرار کرد.

صدر اعظم آلمان تاکید کرد: «یکی از معیارها برای عضویت در ناتو این است که هیچ درگیری مرزی بازی وجود نداشته باشد».

«ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین رهبران ناتو را تحت فشار قرار داده تا اوکراین را در مسیر پیوستن به ناتو قرار دهند و هشدار داده در غیر این صورت در نشست آتی سران ناتو در شهر ویلنیوس (پایتخت لیتوانی» حضور نخواهد یافت.

آمریکا و اتحادیه اروپا از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ ده‌ها میلیارد دلار تسلیحات به کی‌یف ارسال کرده‌ و به تدریج سلاح‌های سنگین‌تر و پیشرفته‌تری شامل تانک‌های جنگی اصلی، سامانه‌ پدافند هوایی «پاتریوت» و موشک‌های دوربرد انگلیسی «سایه توفان» را در اختیار این کشور قرار داده‌اند.

با این حال ولودیمیر زلنسکی همچنان متقاضی دریافت کمک‌ها و تسلیحات بیشتری است و در اواخر خرداد ماه در مصاحبه‌ ‌ای با شبکه «ان.بی.سی نیوز» مدعی شد، ادامه یافتن جنگ با روسیه به نفع آمریکا و ناتو است.

روسیه در فوریه ۲۰۲۲ بعد از تجربه چندین ماه پرتنش با ناتو به دنبال درخواست کمک جمهوری‌های منطقه دونباس در شرق اوکراین عملیات نظامی ویژه‌ای را با ماموریت غیرنظامی سازی و نازی‌زدایی این کشور آغاز کرد.

اروپایی ها پیش از عملیات روسیه در فوریه ۲۰۲۲ در اوکراین، با خصومت نشان دادن علیه روسیه و نادیده گرفتن مطالبات و منافع امنیتی مسکو زمینه ساز بروز جنگ در اوکراین شده و در جریان این عملیات نیز حمایتهای همه جانبه ای را از اوکراین به عمل آورده اند.