فرار خفّت‌بار صهیونیست‌ها از «جنین»

ظهر روز سه‌شنبه، « بنیامین نتانیاهو »، نخست‌وزیر جنجالی رژیم صهیونیستی در اوج بمباران اردوگاه جنین از زمین و آسمان مدعی شد که این عملیات مراحل اولیه خود را سپری می‌کند و عملیات نظامی علیه جنین طی روزهای آینده ادامه خواهد داشت. دو ساعت بعد اما عملیات آزادی‌خواهانه یک جوان ۲۳ساله فلسطینی جامعه صهیونیستی را تکان داد و کمتر از ۱۲ ساعت بعد نیز رسانه‌ها از عقب‌نشینی کاروان نظامی اشغالگران از اردوگاه جنین خبر دادند. عملیات نظامی در جنین از بامداد دوشنبه آغاز شده بود و براساس ادعای منابع صهیونیستی قرار بود تا آخر هفته ادامه داشته باشد، اما این عملیات نظامی نتوانست بیشتر از ۴۸ ساعت در جنین داوم بیارود. تصاویر از اردوگاه جنین خروج کاروان ماشین‌های نظامی و بولدزرهای نظامیان صهیونیست را از دروازه اردوگاه جنین نشان می‌دهد. یک سخنگوی ارتش رژیم اسرائیل نیز اواخر شامگاه سه‌شنبه بدون ارائه جزئیات به خبرگزاری فرانسه گفت: «نیروهای ما عقب‌نشینی از اردوگاه جنین را آغاز کرده‌اند.»

دو روز عملیات نظامی در جنین به شهادت ۱۲ شهروند فلسطینی منجر شد و در آن‌سو در تل‌آویو نیز صهیونیست‌ها در جریان عملیات شهادت‌طالبانه «حسین خلایله» محتمل ۱۰ نفر زخمی شدند و برخی منابع کشته شدن ۳ نفر در عملیات تل‌آویو را تایید کردند. نظامیان صهیونیست در جنین نیز محتمل تلفات شدند و کشته شدن حداقل یک نظامی این رژیم در جریان عملیات نظامی در جنین تایید شد. البته با توجه به اینکه نیروهای مقاومت فلسطین و سرایاالقدس در جنین با تله‌های انفجاری و راکت به مقابله با اشغالگران پرداختند، انتظار می‌رود که آمار تلفات صهیونیست‌ها در جنین بسیار بیشتر باشد، اما رژیم صهیونیستی به‌صورت سیستماتیک و براساس عادت همیشگی‌اش آمار واقعی تلفات خود را سانسور می‌کند. «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه «رای‌الیوم» با اشاره به تکرار شکست رژیم صهیونیستی در مقابله با مقاومت مردم فلسطین در جنین در سرمقاله اخیر خود تاکید کرد که تل‌آویو سانسور شدیدی بر رسانه‌ها درخصوص آمار تلفات خود دارد و تعداد واقعی تلفاتش را اعلام نمی‌کند.

صهیونیست‌ها همچنین در جریان دو روز عملیات خود در جنین با حداقل ۸ زخمی روبه‌رو شدند و فلسطینی‌ها توانستند ۶ دستگاه کوادکوپتر ارتش رژیم صهیونیستی را سرنگون کنند. همچنین در همان ساعات بامداد چهارشنبه همزمان با آغاز خروج اشغالگران صهیونیستی از اردوگاه جنین، اهالی این اردوگاه و شهر جنین در کرانه باختری شروع به خوشحالی و پایکوبی در این شهر کردند و مقاومت در برابر اشغالگران را جشن گرفتند.

معادله جدید در جنین

زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین صبح چهارشنبه پس از خروج اشغالگران از اردوگاه جنین اعلام کرد که ملت بزرگ فلسطین با شکست دادن تجاوز به جنین و اردوگاه آن پیروزی بزرگی به دست آورد. اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز در اظهاراتی تاکید کرد که عملیات قهرمانانه تل‌آویو و آنچه در کرانه باختری شاهد بودیم، صرفاً گویای این بود که اقشار مختلف جامعه فلسطین در تمامی مناطق حامی جنین و پشتیبان آن در این نبرد قهرمانانه‌اند و مقاومت گزینه راهبردی آنان برای پاسخگویی به جنایت دشمن و بیرون راندن اشغالگران از سرزمین فلسطین است. همچنین «طارق سلمی»، سخنگوی رسانه‌ای جنبش جهاد اسلامی فلسطین در واکنش به خروج اشغالگران از جنین اظهار داشت که نیروهای مقاومت و گردان‌های قدس پس از جنگ جنین معادله جدیدی را به دشمن صهیونیستی تحمیل کردند.

صهیونیست‌ها به اهداف خود نرسیدند

ساعاتی قبل از آغاز عقب‌نشینی از جنین، فرماندهان نظامی ارتش در تلاش برای زمینه‌سازی این شکست بودند و «تساحی هنگبی» مشاور امنیت داخلی رژیم اسرائیل مدعی شد که ارتش به تحقق همه اهداف از پیش تعیین‌شده خود رسیده است. اما هدف اصلی و اساسی صهیونیست‌ها در عملیات جنین براساس ادعای خودشان نابود کردن مقاومت در اردوگاه جنین بود، اما این هدف به ‌دست نیامد، چون نه‌تنها پایگاه‌های سرایاالقدس و دیگر گروه‌های مقاومت فلسطینی در اردوگاه و شهر جنین همچنان فعال باقی مانده است، بلکه فراتر از آن گروه‌های مقاومت فلسطینی همچنان به سلاح‌های موردنظر خود دسترسی دارند، از این‌رو عملیات جنین در دستیابی به اهداف از پیش تعیین‌شده خود ناکام ماند. قبل از عملیات جنین، ارتش رژیم صهیونیستی هدف خود از این عملیات را کشف و نابودی تجهیزات گروه‌های مسلح فلسطینی عنوان کرده بود، اما اشغالگران نتوانستند به تسلیحات گروه فلسطینی دست یابند و به نظر می‌رسد عملیات جنین نتوانسته مانع از روند رو به گسترش مسلح شدن فلسطینی‌ها در کرانه باختری شود.

اعتراف به شکست

در تل‌آویو هم، منابع عبری‌زبان به ناکامی عملیات نظامی ارتش در جنین اذعان کردند. روزنامه عبری‌زبان هاآرتص صبح چهارشنبه اعلام کرد که اهداف حمله نظامی به جنین محقق نشده است. این روزنامه تاکید کرد که عملیات جنین نه آرامش را برای صهیونیست‌ها به ارمغان می‌آورد و نه وضعیت جاری در کرانه باختری را تغییر خواهد داد. همچنین روزنامه یدیعوت آحارونوت هم تاکید کرد که ارتش رژیم صهیونیستی از لیست بلندبالای افراد تحت تعقیب شاباک، تنها توانسته ۳۰ نفر را در جنین بازداشت کند. این وضعیت نشان داد که نتانیاهو قادر به کنترل و مدیریت اوضاع در کرانه باختری نیست.

فشار بر صهیونیست‌ها همزمان با جنگ در جنین

براساس گزارش روزنامه «لوموند» فرانسه، عملیات نظامی جنین بزرگ‌ترین عملیات نظامی رژیم اسرائیل در کرانه باختری طی سال‌های گذشته بود که در آن ۲ هزار نیرو به همراه هواپیماهای بدون سرنشین و بولدوزرهای ارتش حضور داشتند. در جریان این عملیات بسیاری از زیرساخت‌ها و خیابان‌ها اردوگاه جنین تخریب شدند و تصاویر نشان می‌دهد که اردوگاه جنین مانند یک منطقه زلزله‌زده شده است.

با این حال، فلسطینی‌ها همزمان با عملیات جنین، از جبهه‌های دیگر در کرانه باختری و نوار غزه به فشار علیه اشغالگران ادامه دادند. در همین ارتباط نیز، مرکز آمار و اطلاعات فلسطین موسوم به «معطی» اعلام کرد، نیروهای مقاومت فلسطین در کرانه باختری و قدس اشغالی ۱۱۰ عملیات علیه صهیونیست‌ها انجام دادند. براساس این گزارش، نیروهای مقاومت فلسطین با شلیک گلوله و پرتاب بسته‌های انفجاری به سمت نظامیان صهیونیستی با آنها در مناطق مختلف کرانه باختری و قدس اشغالی مقابله کردند. این گزارش می‌افزاید، عملیات نیروهای مقاومت در قدس، نابلس، قلقیلیه، بیت لحم، البیره، رام‌الله، طولکرم و جنین روی داده است و نیروهای مقاومت با حملات صهیونیست‌ها مقابله کردند. بنابر این گزارش، در ۲۴ ساعت گذشته ۱۴ شهرک‌نشین و نظامی صهیونیست در عملیات نیروهای مقاومت فلسطین زخمی شدند. همچنین همزمان با خروج خفت‌بار صهیونیست‌ها از اردوگاه جنین، رسانه‌های محلی بامداد چهارشنبه از فعال شدن آژیرهای هشدار حمله موشکی در حداقل پنج شهرک صهیونیست‌نشین اطراف نوار غزه شامل سدیروت، نیرعام و ایبیم خبر دادند و ساعاتی بعد خبرنگار شبکه «المیادین» گزارش داد که حداقل ۴ فروند راکت از نوار غزه به سمت شهرک‌های اطراف شلیک شده است. شلیک این موشک‌ها نشان داد که فلسطینی‌ها قادر به مقابله با اشغالگران در چند جبهه همزمان هستند.

وداع با شهدای جنین

هزاران فلسطینی ظهر چهارشنبه پیکر شهدای حمله دو روزه دشمن صهیونیستی به جنین را تشییع کردند. براساس گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، تشییع‌کنندگان در حمایت از مقاومت و ساکنان قهرمان جنین که دشمن صهیونیستی را شکست داده و اشغالگران را با خفت و خواری مجبور به فرار از این اردوگاه کردند، شعار دادند. فلسطینیان ساکن جنین در این مراسم بار دیگر با یکدیگر بر ادامه راه جهاد و مقاومت و شهادت عهد بستند. در این مراسم همچنین شمار زیادی از مبارزان مسلح فلسطینی هم مشارکت داشتند.

شهرک‌نشینان همچنان درگیر ناامنی

طی سال‌های گذشته رژیم اسرائیل ۴۵۰ شهرک در کرانه غربی احداث کرده‌اند و اکنون که نیروهای مقاومت در این منطقه به سلاح تجهیز شده‌اند، کرانه باختری بیش از همیشه برای شهرک‌نشینان ناامن خواهد بود. انتظار می‌رود پس از عملیات جنین حتی کرانه باختری برای شهرک‌نشینان ناامن‌تر از گذشته هم شود.