سیاهپوستان، نخستین قربانیان چالش‌های اقتصادی در آمریکا

 اگرچه در پی بهبود وضعیت اقتصادی پساکرونایی، نرخ اشتغال سیاه‌پوستان در آمریکا شاهد افزایش قابل توجهی بود، اما به نظر می رسد این وضعیت پایدار نبوده و رو به تغییر است. گفته می شود در پی انتشار گزارش مشاغل وزارت کار ایالات متحده در ماه ژوئن (۱۱ خرداد تا ۹ تیر) این نرخ بار دیگر رو به کاهش است.

براساس این گزارش، اگرچه پس از پایان همه‌گیری ویروس کرونا، بازار داغ موجود شکاف اشتغال میان سیاهان و سفیدپوستان را به شدت کاهش داد و به کارگران کم درآمد و حاشیه‌نشین کمک کرد تا از این مزایا برخوردار شوند، اما این قشر از کارگران همچنان نخستین قربانیان وضعیت بد مشاغل در آمریکا هستند.

براساس گزارش‌ها و باتوجه وضعیت کم سابقه اقتصادی در آمریکا و ورشکستگی برخی مشاغل بزرگ و همچنین هشدار کارشناسان نسبت به خطرات رکود اقتصادی، نرخ بیکاری سیاه پوستان در آمریکا در ماه ژوئن (۱۱ خرداد تا ۹ تیر) ۱.۳ درصد بیشتر از ماه آوریل (۱۲ فروردین تا ۱۱ خرداد) ثبت شده است.

وزارت کار آمریکا نیز سال گذشته میلادی ضمن اعلام بهبود وضعیت بازار کار در این کشور اذعان کرده بود که این بهبود شامل حال سیاه پوستان نشده و نرخ بیکاری این گروه از جامعه ایالات متحده از میانگین کشوری بالاتر است.

سیاهپوستان، نخستین قربانیان چالش‌های اقتصادی در آمریکا

کارشناسان اقتصادی نیز اعلام کرده اند که تاثیر متفاوت رکود اقتصادی بر سیاه پوستان آمریکایی نشان دهنده تبعیض سیستماتیک است، به ویژه آنکه این وضعیت در مورد کارگران سیاه پوستی که تحصیلات بیشتری دارند هم صدق می کند.