مرگ بی‌بی‌سی در سوریه

دولت سوریه ، شب گذشته اعلام کرد که مجوز فعالیت شبکه بی‌بی‌سی در این کشور را به دلیل «گزارش‌های مغرضانه و گمراه کننده» لغو کرده است. در بیانیه وزارت اطلاع‌رسانی سوریه آمده است: به دلیل عدم التزام این شبکه به استانداردهای حرفه‌ای و اصرارش به ارائه گزارش‌های سیاست‌‌زده و گمراه‌کننده، مجوز فعالیت خبرنگار و تصویربردار این شبکه در سوریه لغو شد.

به اعلام خبرگزاری فرانسه، دمشق، مجوز حضور خبرنگار این شبکه در سوریه را نیز لغو کرده است. وزارت اطلاع‌رسانی سوریه، توضیح داد: از زمان آغاز جنگ 2011 تاکنون، شبکه بی بی سی، هر از چند گاهی اطلاعات و گزارش‌های غیر عینی و نادرست از واقعیت سوریه ارائه می‌کند. تاکنون، بیش از یک‌بار به این شبکه هشدار داده شده است، اما همچنان به پخش گزارش های گمراه کننده خود بر اساس اظهارات و شهادت طرف‌های تروریستی و متخاصم ادامه می دهد.

این در حالی است که به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی الیوم»، به ندرت پیش می آید که مجوز نمایندگان رسانه‌های بین المللی در دمشق لغو شود. زیرا خبرنگاران محلی برای تعداد معدودی از رسانه‌های خارجی باقی مانده کار می‌کنند و بسیاری از روزنامه نگاران خارجی، این کشور را در پی تشدید درگیری‌ها ترک کرده بودند. 

مرگ بی‌بی‌سی در سوریه

شبکه بی‌بی‌سی نیز با بازنشر این خبر، بدون اشاره به هشدارهای دریافتی از دمشق در خصوص ارائه‌ گزارش‌های نادرست و گمراه‌کننده، مدعی شد که دلیل لغو فعالیت این شبکه در سوریه، انتشار گزارشی در خصوص نقش چند تبعه سوری از جمله افراد خانواده «بشار اسد» رئیس جمهوری این کشور در تجارت مواد مخدر است.

بی‌بی‌سی اخیرا طی گزارشی مدعی شده بود که خانواده بشار اسد، رئیس جمهور سوریه متهم به دست داشتن در تجارت نوعی از آمفتامین به نام کپتاگون است.این در حالی است که دولت سوریه هرگونه دخالت در تجارت مواد مخدر را رد می‌کند. اما ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا، دولت سوریه را مسئول تولید و صادرات این ماده مخدر می‌دانند.