«اف بی آی» به پرونده راب مالی ورود کرد

 سه منبع آگاه روز گذشته (دوشنبه) به شبکه آمریکایی «سی بی اس نیوز» گفتند که دفتر تحقیقات فدرال ( اف‌بی‌آی ) در حال بررسی نحوه نگهداری از اسناد محرمانه توسط « راب مالی » نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که مدتی است به دلایلی از فعالیت معلق شده است.

اخیرا رسانه‌های غربی گزارش کرده‌اند که وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا «رابرت مالی» را در بحبوحه بررسی استعلام امنیتی‌اش به مرخصی بدون حقوق فرستاده است.

یکی از منابع آگاه به سی بی اس نیوز گفته است که اف بی آی به پرونده راب مالی ورود کرده است اما مشخص نیست که آیا دفتر تحقیقات فدرال موضوعات دیگری را علاوه بر اسناد محرمانه در خصوص مالی تحت بررسی قرار داده است یا خیر.

این منبع آگاه به این موضوع اشاره نکرده است که آیا اف بی آی در این نقطه، پرونده مالی را جزء پرونده جرایم در نظر گرفته است یا خیر.

دو هفته پیش، مقام‌های آمریکایی تأیید کردند که پس از تعلیق «مجوز حفاظتی» راب مالی در اوایل سال جاری میلادی به منظور تحقیق در خصوص نحوه حفظ و نگهداری اسناد طبقه بندی شده توسط وی، مالی را به مرخصی بدون حقوق فرستاده‌اند.

مجوز حفاظتی مجوزی است که به اشخاص اجازه دسترسی به اطلاعات یا مطالب طبقه‌بندی شده تا طبقه‌ی معینی را می‌دهد به شرط آن که شخص بتواند نیاز به دانستن را ثابت کند.

«متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز تأیید کرد که مالی به مرخصی رفته است و افزود که «آبرام پالی» به طور موقت وظایف مالی را برعهده گرفته است.

«اف بی آی» به پرونده راب مالی ورود کرد

مالی در ژانویه 2021 بعنوان نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور ایران مصوب شد و تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های یکجانبه علیه ایران و احیای برجام را هدایت می‌کرد.

میلر روز گذشته تصریح کرد: «ما تعهدات نظارتی خود را بسیار جدی می گیریم. ما  ما بدیهی است که نامه‌ای را از رئیس (اف بی آی) دریافت کرده‌ایم؛ ما آن را بررسی کرده‌ایم و با دفتر او در این مورد تعامل خواهیم داشت».

وزارت دادگستری و اف بی آی حاضر به اظهارنظر درباره گزارش روز دوشنبه سی بی اس نیوز نشدند.

«مایکل مک کال» رئیس جمهوری‌خواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا اخیراً از وزارت خارجه آمریکا درخواست کرده است تا شرح مفصلی از اتهامات علیه مالی که منجر به لغو مجوز امنیتی وی شد، ارائه دهد.

مک کال گفته است که اقدام وزارت خارجه آمریکا در عدم اطلاع‌رسانی به کنگره در خصوص این موضوع، «در بهترین شرایط عدم صراحت و در بدترین شرایط اطلاعات غلط عمدی و غیرقانونی را نشان می‌دهد».

بسیاری تحلیلگران گفته‌اند که حتی قبل از این مرخصی‌های باحقوق و بدون حقوق، نقش مالی در امور ایران بسیار کمرنگ شده است و نیویورک‌تایمز نیز در این خصوص نوشت زمانیکه دولت بایدن، مذاکرات غیرمستقیمی را با مقام‌های ایرانی در عمان و در بهار امسال انجام دادند، این «برت مک گورک» مقام ارشد کاخ سفید در امور غرب آسیا بود که نقش رهبری هیأت آمریکایی را ایفا می‌کرد.

مذاکرات لغو تحریم‌های یکجانبه ایران در وین به ریاست مالی، در تابستان سال گذشته بدون پیشرفت متوقف شد زیرا کشورهای غربی به خصوص آمریکا با درخواست ایران برای ارائه تضمین در خصوص عدم امکان لغو هرگونه توافق آتی در دوران ریاست‌جمهوری‌های مختلف آمریکا مخالفت کردند.

رسانه‌ها پیش از این گزارش کرده بودند که وزارت خارجه آمریکا درباره تعلیق استعلام امنیتی نماینده ویژه دولت جو بایدن در امور ایران کنگره را گمراه کرده است.