مخالفت دموکرات‌ها با ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین

بن کاردین، سناتور دموکرات‎ آمریکا و یکی از حامیان اصلی بایدن گفت: «فکر نمی‌کنم این سلاحی باشد که باید امروز استفاده شود. من نگرانی‌های جدی نسبت به کاری که رئیس جمهور انجام می‌دهد دارم.»

به گزارش دی مسنجر، دموکرات‌های آمریکا اخیراً با تصمیم جو بایدن برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین مخالفت کرده و گفته اند این نوع سلاح‌ها می‌تواند جهان را با تهدید‌های جدی مواجه کند.

در همین حال برخی دیگر از اعضای حزب دموکرات و از طرفداران رئیس جمهور آمریکا از تصمیم کاخ سفید برای ارسال تسلیحات به اوکراین حمایت کردند و گفتند بایدن در موقعیت سختی قرار دارد، اما درخواست درستی را مطرح کرده است.

مارک وارنر، رئیس کمیته اطلاعات سنا، در مصاحبه با مسنجر گفت: این یک انتخاب سخت است.

وارنر با ادعای اینکه هم اکنون از چنین مهماتی توسط نیرو‌های روسیه و اوکراین استفاده می‌شود، گفت: من فکر می‌کردم که ما انتخاب درستی انجام دادیم. 

ریچارد بلومنتال، یکی دیگر از سناتور‌های دموکرات، از تصمیم بایدن برای ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین دفاع کرد و گفت که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، شخصاً در یکی از سفرهایش به اوکراین او را در این مورد تحت فشار قرار داده و او نیز منطق آن‌ها را درک کرده است.

بلومنتال گفت: «اوکراین می‌خواهد از این مهمات برای دفاع از کشورش استفاده کند، آن‌ها را در خاک خود با تعهد به انجام پاکسازی‌هایی که برای جلوگیری از مرگ هر چه بیشتر غیرنظامیان ضروری است، استفاده کند». این درحالی است که احتمال کشته شدن غیرنظامیام توسط بمب‌های خوشه‌ای نسبت بالایی دارد.

کوری میلز نماینده جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا نیز از این تصمیم دولت بایدن در شبکه‌های اجتماعی انتقاد کرد.

پیشتر گروهی از قانونگذاران ارشد دموکرات اعلام کردند که تصمیم جو بایدن برای ارسال بمب‌های خوشه‌ای مرگبار به اوکراین یک اشتباه بزرگ است.

قانونگذاران هشدار دادند که «بمب‌های خوشه‌ای به دلیل صدمات بی رویه از جمله آسیب گسترده به غیرنظامیان از سوی نزدیک به ۱۲۵ کشور عضو کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد بمب‌های خوشه‌ای ممنوع شده است».

مخالفت دموکرات‌ها با ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین

کالین کال معاون امور سیاسی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) ۱۶ تیرماه در جمع خبرنگاران بسته جدید ۸۰۰ میلیون دلاری کمک امنیتی آمریکا به اوکراین را اعلام کرد که مهمات توپخانه‌ای بیشتر و بمب‌های خوشه‌ای را شامل می‌شود.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به مناسبت پانصدمین روز جنگ اوکراین اعلام کرد که کشورش بمب‌های خوشه‌ای به کی‌یف ارسال می‌کند. وی با بیان اینکه «تا هر زمانی طول بکشد، در کنار اوکراین خواهیم ایستاد مدعی شد: دولت روسیه تنها مانع صلح عادلانه و پایدار در اوکراین است.

بلینکن که در اجلاس سران ناتو در لیتوانی حضور دارد، در مصاحبه با شبکه ام اس ان بی سی اذعان کرد که ذخایر بمب‌های خوشه‌ای اوکراین «رو به اتمام» است.