بمب‌های خوشه‌ای مرگبار؛ ارمغان جنگ آمریکا برای مردم افغانستان

 تخمین زده می شود طی ۳ سال نخست جنگ ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان ، آمریکا بیش از هزار و ۵۰۰ بمب خوشه ای در خاک افغانستان کار گذاشته است.

براساس داده های وزارت امور شهدا و افراد معلول افغانستان درحال حاضر نام ۱۹۵ هزار شهروند معلول در این کشور ثبت شده که اکثریت آنها قربانیان حملات پهپادی و حوادث ناشی از انفجار بمب های خوشه ای هستند.

براساس اطلاعات یک مقام رسمی این وزارتخانه مهمات منفجر نشده از بمب های خوشه ای هنوز منجر به جراحت و صدمه به انسان ها سال ها پس از ارسال این تجهیزات به افغانستان می شوند.

باوجود دفاع وزارت دفاع آمریکا از استفاده بمب های خوشه ای به عنوان ابزار ضروری برای هدف قرار دادن دقیق مناطق خاص و اشخاص، تصویری که توسط مقامات افغان ترسیم می شود بیانگر داستان دیگری است.

بمب‌های خوشه‌ای مرگبار؛ ارمغان جنگ آمریکا برای مردم افغانستان

با توجه به خطر این تسلیحات جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا چندی پیش مجوز ارسال بمب های خوشه ای به اوکراین را برای استفاده در جنگ علیه روسیه صادر کرد. براساس اطلاعات رسانه های اوکراینی، این کشور بمب های خوشه ای را دریافت کرده اما هنوز از آنها استفاده نکرده است.

آمریکا یکی از تنها کشورهای توسعه یافته در جهان است که کنوانسیون سلاح های خوشه ای را اکه استفاده از مهمات خوشه ای را به دلیل خطرات دراز مدت آن برای شهروندان حتی پس از پایان جنگ ممنوع می کند امضا نکرده است.