هدف رژیم صهیونیستی از رایزنی با تشکیلات خودگردان

 مهدی شکیبایی در تحلیل خود از اقدامات رژیم صهیونیستی در جنین اظهار داشت: اخیرا رویدادهایی را از ناحیه رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی ها در کرانه باختری رود اردن و شهر جنین شاهد هستیم که ادامه و امتداد رفتار چند ماه گذشته صهیونیست‌ها است.

وی تصریح کرد: کرانه باختری جایی است که کابینه جدید اسرائیل به رهبری نتانیاهو سبد رأی خود را از آنجا گرفته و طبیعی است کابینه رژیم صهیونیستی برای این که سبد رأی و پایگاه اجتماعی خود را حفظ کند، دست به چنین اقداماتی می‌زند.

این کارشناس مسائل فلسطین افزود: بنابراین رژیم صهیونیستی تمرکز خود را برای برآورده سازی و رضایتمندی در کرانه باختری قرار داده، در نتیجه کابینه این رژیم چاره ای ندارد برای این که بتواند پایگاه اجتماعی و امنیت شهرک نشینان را تامین کند، چنین رفتاری داشته باشد.

شکیبایی همچنین بیان کرد: از سوی دیگر مساله مقاومت فلسطین مطرح است که تعیین می کند آیا رژیم صهیونیستی در آینده رفتارش را گسترش می دهد یا متوقف می کند؟ با توجه به وضعیتی که در سراسر فلسطین یعنی نقاطی که فلسطینیان زندگی می کنند و درون رژیم صهیونیستی وجود دارد به نظر می رسد نتانیاهو و کابینه او رفتارهایشان را نسبت به کرانه باختری با مهار و کنترل بیشتری پیش ببرند.

این عضو جمعیت دفاع از ملت فلسطین ادامه داد: در سال ۲۰۰۲ نیز شاهد بودیم صهیونیست ها دست به عملیات در این منطقه زدند و حتی بخش هایی را با خاک یکسان کردند برای این که هرگونه مقاومتی را ریشه کن کنند، اما در عملیات هایی که اخیرا انجام داده اند مانند سال ۲۰۰۲ اقدام نکردند کل کابینه پشت رژیم بود و تا مرحله ای عملیات را پیش بردند و از یک منطقه عقب نشینی کردند.

وی اظهار داشت: در حالی که وضعیت امنیتی رژیم صهیونیستی امروز به مراتب نسبت به سال ۲۰۰۲ بغرنج تر بوده نشان می داد که صهیونیست ها با عقب‌نشینی ملاحظاتی را نسبت به طرف فلسطینی دارند و از فراگیر شدن عملیات‌ها و یا از سرگیری انتفاضه جدید نگران هستند.

هدف رژیم صهیونیستی از رایزنی با تشکیلات خودگردان

شکیبایی درباره این که توافقاتی میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی برای متوقف کردن عملیات در شهر جنین صورت گرفته، گفت: از سال ۲۰۱۰ که نتانیاهو کابینه اسرائیل را در مقاطع مختلف به دست گرفت چندان تشکیلات خودگردان را به عنوان شریک برای گفت‌وگو قبول نکرد اما نزدیکی رژیم صهیونیستی با تشکیلات خودگردان در شرایط فعلی نشان می‌دهد، اسرائیل چندان مایل نیست در آینده با فلسطینی‌ها وارد چالش جدی تر شود و بیشتر با هدف کنترل و مهار پیش می‌رود.