تهاتر نفت با ایران تاثیری بر تولید آن ندارد

  این شرکت در بیانیه‌ای اخبار منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر اینکه تولید نفت عراق ممکن است از توافق تهاتر میان ایران و عراق، در زمانی که دومین تولید کننده بزرگ نفت اوپک به تولید با وجود تعلیق صادرات نفت شمال عراق ادامه می‌دهد، تاثیر بپذیرد را رد کرد.

میدل ایست به نقل از خبرگزاری رسمی عراق نوشت: شرکت بازاریابی نفت عراق از رسانه‌ها خواست در انتشار اخبار برای جلوگیری از اطلاعات گمراه کننده، دقت کنند.

گفتنی است عراق و ایران توافق تهاتر گاز با نفت خام و نفت سیاه برای حل بحران برق عراق را امضا کردند.

براساس بیانیه دفتر نخست وزیری عراق، این توافق از سوی احسان العوادی، مدیر دفتر نخست وزیر عراق و محمد کاظم آل صادق، سفیر ایران در بغداد امضا شد.

این توافق در چارچوب تلاش دولت عراق برای حل مشکل واردات گاز از ایران و جلوگیری از مشکلات مالی و پیچیدگی‌های تحریم‌های آمریکا که مانع تداوم پرداخت بدهی به ایران می‌شد، انجام شد و به تامین ساده‌تر گاز و فعالیت نیروگاه‌ها و ثبات تولید برق کمک خواهد کرد.

پیش از این نخست وزیر عراق با بیان اینکه با ایران توافق کردیم در مقابل گاز، نفت سیاه بدهیم، پایان بحران گاز وارداتی برای تامین نیروگاه‌های برق را اعلام کرد.

در این راستا، احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق گفت که توافق با ایران بر سر تهاتر گاز با نفت سیاه، پس از پیگیری مستمر نخست وزیر انجام شده و گامی استراتژیک برای بهبود وضعیت برق به شمار می‌رود.

وی گفت که این توافق، دستیابی ایران به نفت سیاه به عنوان دریافت طلب خود بابت صادرات گاز را تضمین می‌کند و به این مشکل مزمن پایان می‌دهد.

موسی گفت که صادرات گاز به موجب این توافق به تدریج افزایش می‌یابد و به مقدار سابق خود می‌رسد.

عاصم جهاد، وزیر نفت عراق نیز گفت که توافق با ایران بر سر تهاتر گاز با نفت سیاه، یکی از مهم‌ترین راه حل‌هایی بود که دولت و هیئت دولت برای پرداخت بدهی‌های ایران به آن روی آورد.

تهاتر نفت با ایران تاثیری بر تولید آن ندارد

وی افزود که این توافق، جریان صادرات گاز ایران را تضمین می‌کند و به توقف موقت آن به دلیل تحریم‌های آمریکا بر ایران پایان می‌دهد.

جهاد تصریح کرد که وزیر نفت فورا نشستی برگزار و تماس‌هایی برقرار کرده و دستور تسریع در اجرای دستورات السودانی را داده است.