کره جنوبی نگران کاهش جمعیت

 داده‌های منتشر شده نشان می دهد پایتخت کره جنوبی با شدیدترین کاهش جمعیت در میان ۱۷ شهر این کشور مواجه است، زیرا بسیاری از مردم توانایی خرید خانه در پایتخت این کشور را ندارند و در پی آن در جستجوی مسکن ارزان‌تر به مناطق دور از مرکز و حومه شهر می‌روند.

بیشتر شهرها و استان های اصلی کره جنوبی نیز جمعیت خود را از دست داده اند. اما این موضوع بیشتر با نرخ پایین زاد و ولد و جامعه پیری مرتبط است که ضربه ای به کل کره جنوبی وارد کرده است، در حالی که به گفته منابع، کاهش جمعیت در سئول عمدتاً ناشی از قیمت مسکن است.

به گزارش سرویس اطلاعات آماری کره، تعداد ساکنان سئول بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲ با ۷.۵ درصد کاهش به ۹.۴۲ میلیون نفر رسید.

این بیشترین میزان کاهش در بین ۱۷ شهرداری کره جنوبی در یک دوره ۱۰ ساله است و پس از آن بوسان با ۶.۲ درصد و دائه‌گو با ۵.۷ درصد قرار دارند.

البته سئول هنوز ۱۸.۳ درصد از کل جمعیت ۵۱.۴۳ میلیونی این کشور را تشکیل می دهد.

با این وجود، رشد جمعیت شهر به طور مداوم در حال کاهش بوده است. طبق گفته دولت، در سال ۲۰۲۰، جمعیت این شهر برای اولین بار در ۳۰ سال گذشته به زیر مرز ۱۰ میلیون نفر رسید.

کره جنوبی نگران کاهش جمعیت

کارشناسان گفتند: افزایش سرسام آور قیمت مسکن، زندگی در سئول را سخت‌تر کرده و مردم را وادار می‌کند در استان این‌چه‌اون و گیونگ‌گی، دو بخش بزرگ‌تر سئول، ساکن شوند.

آنها خاطرنشان کردند: جمعیت در منطقه بزرگ سئول با ۳.۴ درصد افزایش به ۲۵.۹۸ میلیون نفر در دوره ۲۰۱۲-۲۰۲۲ رسیده است.

بر اساس منطقه، تعداد ساکنان این‌چه‌اون با ۴.۳ درصد افزایش به ۲.۹۶ میلیون نفر در حالی که ساکنان استان گیونگ‌گی با ۱۲.۴ درصد یا ۱.۴۹ میلیون افزایش به ۱۳.۵۸ میلیون نفر رسید.

یک منبع بازار مسکن گفت: ساکنان سئول برای خرید مسکن مقرون به صرفه به این‌چه‌اون و استان گیونگ‌گی نقل مکان می کنند. کسانی که از مناطق روستایی و همچنین شهرهای بزرگ و استان‌ها می‌آیند نیز به دلیل قیمت بالای مسکن در این‌چه‌اون و استان گیونگ‌گی، ساکن شده‌اند.

قیمت مسکن در سئول به‌ویژه در سال‌های اخیر به دلیل شکست سیاست‌های املاک و مستغلات در دولت قبلی مون هائه این و نرخ‌های وام پرهزینه افزایش یافته است.