واکنش با تاخیر انگلیس به هتک حرمت قرآن

از تارنمای "وزارت خارجه انگلیس ", دولت انگلیس گفت که چنین اقداماتی "عمیقاً برای مسلمانان در سراسر جهان توهین آمیز و کاملاً نامناسب است. "

وزارت امور خارجه انگلیس با بیان اینکه لندن نفرت بر اساس دین یا عقیده را محکوم می‌کند، گفت: "ما از آزادی مذهب یا عقیده برای همه دفاع خواهیم کرد و احترام متقابل را ترویج می‌کنیم. ما رنج عمیقی که مسلمانان سراسر جهان به دلیل هتک حرمت قرآن تجربه کرده‌اند را درک می‌کنیم. "

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در دیدار با نمایندگان سازمان همکاری اسلامی با جامعه مسلمانان ابراز همبستگی کرد.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی افزود که دبیرکل سازمان ملل با نمایندگان سازمان همکاری اسلامی دیدار و بر عزم سازمان ملل برای اجرای کامل قطعنامه شورای حقوق بشر در خصوص «مقابله با نفرت پراکنی مذهبی که موجب ایجاد تبعیض، خصومت یا خشونت می‌شود» تاکید کرد.

دوجاریک افزود: دبیرکل سازمان ملل با جامعه مسلمانان ابراز همدردی و نابردباری، خشونت و اقدامات اسلام هراسانه را که منجر به تشدید تنش‌ها و تبیعض می‌شود، محکوم کرد.

واکنش انگلیس

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در خصوص اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم در سوئد نوشت: جمهوری اسلامی ایران، ضمن محکومیت شدید صدور مجوز از سوی مقامات سوئد برای اقدام موهن و تحریک آمیز جسارت به قرآن کریم -کتاب مقدس مسلمانان جهان- که برای دومین بار طی یک ماه گذشته رخ می‌دهد، قویا هشدار می‌دهد که تداوم این اقدام تحت پوشش آزادی بیان، توهین آشکار به جمیع مسلمانان، تحریک جوامع مختلف و با هدف اسلام ستیزی و ترویج افراطی گری صورت می‌گیرد.

صدها معترض سحرگاه پنجشنبه ۲۹ تیرماه در اعتراض به احتمال سوزاندن مجدد قرآن در سوئد در مقابل سفارت عراق در استکلهم، به سفارت سوئد در مرکز بغداد یورش بردند و با بالا رفتن از دیوارهای سفارت، آن را به آتش کشیدند.