پوتین سلاح‌های هسته‌ای را به بلاروس منتقل کرده است

 ولادیمیر پوتین ، رئیس‌جمهوری روسیه ماه گذشته در مجمع اقتصادی بین‌المللی سن پترزبورگ گفت که «اولین گروه از کلاهک‌های هسته‌ای (روسیه) به خاک بلاروس منتقل شد» و افزود که این اقدام برای ایجاد «بازدارندگی» است.

به گفته فدراسیون دانشمندان آمریکایی، روسیه حدود ۴۴۷۷ کلاهک هسته‌ای مستقر و ذخیره دارد که شامل حدود ۱۹۰۰ سلاح هسته‌ای تاکتیکی می‌شود. مشخص نیست که پوتین قصد دارد چقدر از این زرادخانه را جابجا کند و مقامات غربی هرگز علنا تایید نکردند که سلاحی به بلاروس منتقل شده باشد.

اما مقامات ارشد آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا روز جمعه به گروه کوچکی از خبرنگاران گفتند که تحلیلگران «هیچ دلیلی برای شک» در ادعاهای پوتین در مورد انتقال تسلیحات اتمی به بلاروس ندارند.

این مقامات نگفتند که چرا آنها چنین باوری دارند. آنها همچنین اذعان کردند که ردیابی این سلاح‌ها برای جامعه اطلاعاتی ایالات متحده، حتی از طریق تصاویر ماهواره‌ای، دشوار است.

مقامات آمریکایی و غربی در اوایل این ماه به سی‌ان‌ان گفتند که به نظر نمی‌رسد بلاروس ارتقاء تأسیسات ذخیره‌سازی لازم برای نگهداری تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی را به پایان رسانده باشد و اینکه تصاویر ماهواره‌ای موجود، هیچ نشانه‌ای از چنین تدارکات و تدابیر امنیتی‌ای که برای یک تأسیسات هسته‌ای روسیه استاندارد در نظر گرفته می‌شود، نشان نداده است.

منابع دیگر به سی‌ان‌ان گفتند، با این حال، تأسیسات مختلفی در بلاروس وجود دارد که قدمت آنها به دوران شوروی بازمی‌گردد و می‌تواند برخی از این تسلیحات را در خود جای دهد.

بن والاس، وزیر دفاع انگلیس به تازگی در پاسخ به اینکه آیا نشانه‌هایی از جابجایی تسلیحات توسط روسیه دیده است یا خیر، به سی‌ان‌ان گفت که لندن «نشانه‌هایی از پیشرفت را دیده است» و خاطرنشان کرد که پوتین «همیشه دروغ نمی‌گوید.» با این حال، وقتی والاس تحت فشار قرار گرفت، از توضیح بیشتر در مورد نشانه‌هایی که دیده بود، خودداری کرد.

پوتین سلاح‌های هسته‌ای را به بلاروس منتقل کرده است

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده هم در اوایل ماه جاری از پاسخ دادن به سؤالاتی درباره محل واقعی قرارگیری این تسلیحات خودداری کرد.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس ماه گذشته گفت که در مواجهه با تهاجم، در استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی روسیه که در خاک کشورش مستقر شده، «هیچ تردیدی» نشان نخواهد داد.

اما مقامات ارشد آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا موسوم به دی‌آی‌ای گفتند که آنها معتقد نیستند که لوکاشنکو کنترلی بر این زرادخانه داشته باشد. یک مقام گفت که به احتمال زیاد این تسلیحات کاملا تحت کنترل روسیه خواهد بود.

آنها همچنین افزودند، آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا بر این باور نیست که انتقال تسلیحات به بلاروس چشم‌انداز هسته‌ای جهانی را تغییر دهد یا خطر یک حادثه هسته‌ای را افزایش دهد، زیرا آنها به جای استقرار، در انبار قرار خواهند داشت و توسط نیروهای روسی کنترل خواهند شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین اظهار داشت که ایالات متحده هیچ دلیلی برای تعدیل وضعیت هسته‌ای خود ندیده است و هیچ نشانه‌ای از سمت روسیه برای استفاده از یک سلاح هسته‌ای وجود ندارد.