ماراتن ۲۰۲۴ آمریکا؛ همه جمهوریخواهان در برابر یکی

 این اولین مناظره انتخاباتی و برای بسیاری از نامزدها شاید تنها فرصت برای رساندن صدای خود به گوش مردم آمریکا است. باید دید که آیا ترامپ در این مناظره که از شبکه فاکس نیوز پخش می‌شود حاضر خواهد شد یا خیر؟

شبکه خبری سی ان ان وابسته به دموکرات ها می گوید: بسیاری از نامزدهای جمهوریخواه دست به ایده های خلاقانه زده اند و با قوانین مالی کارزار انتخاباتی بازی می کنند.

کمیته ملی جمهوری خواه حداقل شرایط لازم مالی برای شرکت در مناظره های انتخاباتی را مشخص کرده است که بسیاری از نامزدها در برآوردن آن با مشکل مواجه هستند.

برخی از نامزدهای کمتر شناخته شده، راههای واقعاً غیرمتعارفی را امتحان کرده‌اند تا بخشی از شرایط را برای حضور در مرحله اول مناظره جمهوری‌خواهان در ماه اوت (آگوست) بدست آورند. آنها باید حداقل از ۴۰ هزار حامی متفاوت پول جمع‌آوری کنند.

فرانسیس سوارز شهردار میامی در کارزار انتخاباتی خود از حامیان خواسته هر کدام یک دلار به کارزار وی کمک کنند و او در مقابل متعهد شده با انجام یک قرعه کشی به فرد برنده ۱۵ هزار دلار کمک تحصیلی در دانشگاه ارائه کند.

به نظر می‌رسد یکی از تاکتیک‌های غیرعادی‌تر در حال حاضر نتیجه داده است. داگ بورگوم، فرماندار داکوتای شمالی که بودجه مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری خود را تامین می کند، به ۵۰ هزار نفر کارت هدیه ۲۰ دلاری در ازای کمک حداقل ۱ دلار ارائه کرده است.

این روش ها سوالات زیادی را برانگیخته است. برای مثال، تیم انتخاباتی بورگم اصرار دارد که ضوابط را اجرا کرده و رویکرد آن از نظر قانونی درست است.

چندین جمهوریخواه از ران دسانتیس، فرماندار فلوریدا گرفته تا کریس کریستی و راماسوامی، فرماندار سابق نیوجرسی اعلام کرده اند که شرایط اهداکنندگان را برآورده کرده‌اند.

اما موانع دیگری نیز وجود دارد. نامزدها باید در سه نظرسنجی ملی یا حداقل دو نظرسنجی ملی و دو نظرسنجی از ایالت‌های مجزا برای رای‌گیری اولیه، به حداقل ۱ درصد حمایت برسند.

رئیس جمهور سابق آمریکا که در نظرسنجی های کنونی پیشرو است، به نظر می رسد که تمایلی به شرکت در مناظره ماه آینده میلادی ندارد. با این حال ترامپ اعلام کرده که تصمیم خود را نگرفته است. ترامپ هفته گذشته درباره مناظره به فاکس نیوز گفت: وقتی شما از همه جلو هستید، در این مناظره شرکت نمی کنید.

ماراتن ۲۰۲۴ آمریکا؛ همه جمهوریخواهان در برابر یکی

مایک پنس، که در سه ماهه دوم حدود ۱.۲ میلیون دلار کمک جمع آوری کرد، مطمئنا به عنوان یک معاون سابق رئیس جمهور با مشکل مواجه است. با توجه به اینکه ترامپ، رئیس سابق او که به دشمن تبدیل شده است، سایه بزرگی بر پایگاه انتخاباتی پنس دارد، جای تعجب نیست او در جذب حمایت مالی با مشکل مواجه باشد.

به نظر می رسد که نامزد های جدیدتر حزب جمهوریخواه مانند هاچینسون و ویل هرد هنوز راه درازی برای تامین پول کارزار خود داشته باشند.

اما در خصوص دسانتیس باید گفت که او پس از ترامپ در نظرسنجی‌ها در رتبه دوم قرار دارد و ۲۰ میلیون دلار در این سه ماهه کمک جمع آوری کرده است. اما حدود ۳ میلیون دلار از آن برای انتخابات عمومی است که نمی توان از آن برای مناظره مقدماتی استفاده کرد.

گفته می شود وی به سرعت کمک جمع آوری شده را هزینه کرده و در چند هفته اول کارزار انتخاباتی خود ۴۰ درصد از پول را خرج کرده است. تیم انتخاباتی دسانتیس همچنین مجبور شده حدود ۱۰کارمند خود را برکنار کند تا هزینه ها کاهش یابد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا دارای منافع تجاری است که در سراسر جهان گسترده شده اند و شامل زمین های گلف و صدور مجوز تجاری می شوند.

به گفته سی ان ان، ترامپ و همسرش ملانیا اخیرا اعلام کردند که از زمان خروج از کاخ سفید حدود یک میلیارد دلار درآمد داشته اند.

تحقیقات نشان داده اند که تیم انتخاباتی ترامپ از جنجال های کیفری اخیر وی استفاده کرده و توانسته است حمایت مالی بیشتری بدست آورند.

بر اساس اعلام تیم انتخاباتی جو بایدن، وی تاکنون توانسته است حدود ۷۲ میلیون دلار برای سه ماهه اول سال جاری جمع آوری کند که اگرچه مقدار قابل قبولی است اما از کمک مالی جمع آوری شده توسط باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا کمتر است.