هر حمله‌ای به مسجد الاقصی، قدمی به سوی جنگ خواهد بود

یک تحلیلگر و نویسنده اسرائیل ی در مقاله‌ای در پایگاه خبری "زمن اسرائیل" در رابطه با تعرض مکرر شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجد الاقصی گفت که تکرار این اقدامات ممکن است با محکومیت گسترده از سوی آمریکا و دیگر کشور‌ها همراه شود، همانگونه که واشنگتن بار‌ها اعلام کرده که هرگونه اقدام یکجانبه ممکن است اوضاع جاری را به سمت تنش و خطری غیرقابل کنترل پیش ببرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، "شالوم یروشالیمی" در این مقاله آورده است که واشنگتن به طور واضح و روشن نسبت به احتمال وقوع درگیری گسترده هشدار داده است کما اینکه تعرض ایتمار بن غفیر وزیر افراطی صهیونیست به مسجد الاقصی را هم محکوم کرده است و اردن، مصر، ترکیه، قطر، عربستان و اتحادیه عرب هم این اقدام را محکوم کردند.

یروشالیمی اظهار داشت که رژیم صهیونیستی در نتیجه تعرض مکرر شهرک‌نشینان به مسجد الاقصی گرفتار تنش شده است، زیرا هر اتفاقی که در مسجد الاقصی رخ دهد، قدمی به سوی جنگ خواهد بود و کمکی به صلح نخواهد کرد و سخت است آمار دقیقی از تعداد درگیری‌ها، عملیات‌ها و جنگ‌هایی که به سبب مسجد الاقصی اتفاق افتاده، را برشمرد و تجربه ثابت کرده که هر اتفاق بزرگ به سبب اتفاقی کوچکتر رخ داده و تعرض اخیر بن غفیر نیز ممکن است جنگی بزرگ را به همراه داشته باشد.

هر حمله‌ای به مسجد الاقصی، قدمی به سوی جنگ خواهد بود

وی در بخش دیگری از این مقاله بیان کرده که هالیوی عضو کنست از حزب لیکود حدود یک ماه و نیم پیش طرح پیشنهادی خود برای تقسیم مسجد الاقصی بین مسلمانان و یهودیان را ارائه داد. او همچنین اردن را به هتاکی به مسجد الاقصی متهم کرد و مدعی شد که معبد سلیمان که متعلق به یهودیان است در آنجا قرار دارد و مسلمانان باید بدانند که مکه متعلق به آنان است و مسجد الاقصی متعلق به یهودیان و آن‌ها باید این مکان را برای همیشه ترک کنند!

این نویسنده اسرائیلی تصریح کرد که تا به امروز کسی نتوانسته جلوی تعرض‌ها به مسجد الاقصی را بگیرد و کابینه راست صهیونیستی هر بار چشم انتظار این است که تعرض به مسجد الاقصی در سلامت و امنیت انجام گیرد و هر بار که این مسئله ختم بخیر می‌شود، نفسی راحت می‌کشد، البته این را هم باید گفت که طی سالیان گذشته، خاخام‌های ارشد اسرائیلی بودند که جلوی تعرض گسترده و دسته جمعی یهودیان به مسجد الاقصی را گرفتند.

شالوم یروشالیمی اظهار داشت که کابینه رژیم صهیونیستی باید جلوی تعرض شهرک نشینان و وزرای اسرائیلی به مسجد الاقصی را بگیرد. او گفت یکبار که از نتانیاهو در خصوص علت عدم تعرض به مسجد الاقصی پرسیدند، او گفت که اگر نیاز به عبادت و نیایش داشته باشد، به تونلی در صحن براق خواهد رفت که از سال ۱۹۹۶ حفر شده است.

او پیشنهاد داد که نتانیاهو همین کار را هم به وزرا و اعضای کنست پیشنهاد دهد و اجازه ندهد که بن غفیر راه حل‌هایی غیرعاقلانه و غیرمنطقی بر او تحمیل کند.