نتیجه گفت‌وگوی مقامات آمریکا و طالبان در دوحه

مقامات آمریکایی در این دیدار از مقامات سرپرستی موقت افغانستان خواستند تا "سیاست‌هایی را که وضعیت حقوق بشری در این کشور را به ویژه برای زنان، دختران و اقشار آسیب‌پذیر وخیم‌تر کرده، تغییر دهند."

 

طبق بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا، توماس وست، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، رینا امیری، نماینده ویژه آمریکا در امور زنان و دختران افغان و حقوق بشر و همچنین کارن دکر، رئیس هیات آمریکایی در امور افغانستان مستقر در دوحه ریاست این مذاکرات با طالبان را برعهده داشتند.

در این بیانیه آمده است: مقامات آمریکایی زمینه‌های ایجاد اعتماد در حمایت از افغان‌ها را شناسایی کردند. هیات آمریکایی همچنین در رابطه با بحران انسانی و لزوم ادامه حمایت از سازمان‌های امدادرسان و نهادهای سازمان ملل که کمک‌های بشردوستانه را ارائه می‌کنند، عمیقا ابراز نگرانی کرد.

این هیات آمریکایی همچنین نگرانی خود را در رابطه با بازداشت‌ها، سرکوب رسانه‌ها و اعمال محدودیت بر مناسک مذهبی ابراز کرد و از درخواست افغان‌ها برای احترام به حقوق‌شان و شنیده شدن نظرات و صدایشان برای ساخت آینده افغانستان حمایت کرد.

این هیات آمریکایی همچنین در جریان دیدار با نمایندگان بانک مرکزی و وزارت دارایی افغانستان به مسائل اقتصادی پرداخت و آنها درباره اقتصاد افغانستان و چالش‌هایی که بخش بانکداری این کشور با آنها مواجه است، تبادل نظر کردند.

در ادامه بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا آمده است: مقامات آمریکایی به داده‌های اخیر که حاکی از کاهش تورم و رشد صادرات و واردات کالا در افغانستان در سال ۲۰۲۳ است، اشاره کرده و برای برگزاری زودهنگام مذاکرات فنی در مورد مسائل ثبات اقتصادی اعلام آمادگی کردند.

نتیجه گفت‌وگوی مقامات آمریکا و طالبان در دوحه

در این بیانیه آمده است: مقامات آمریکایی همچنین به ادامه تعهد طالبان برای اینکه اجازه ندهند هیچ کسی از خاک افغانستان برای تهدید آمریکا و متحدانش استفاده کند، توجه کرده و هر دو طرف درباره تلاش‌های طالبان برای عمل به تعهدات امنیتی‌اش گفت‌وگو کردند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است، هیات آمریکایی ضمن اذعان نسبت به کاهش حملات تروریستی گسترده علیه غیرنظامیان افغان، خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط اتباع آمریکایی محبوس در افغانستان شده و تاکید کردند که این بازداشت‌ها مانع قابل توجهی در مسیر همکاری و مشارکت مثبت است.

طرف آمریکایی همچنین آمادگی خود را برای ادامه گفت‌وگوها پیرامون مبارزه با مواد مخدر ابراز کرد.

همچنین بر اساس بیانیه وزارت خارجه طالبان، هیات طالبان در جریان این دیدارهای دو روزه گفته است «برای اعتماد سازی باید نام رهبران طالبان از فهرست سیاه و تحریم‌ها حذف شود و ذخایر ارزی افغانستان آزاد گردد.»

این دیدارها روز ۳۰ و ۳۱ ژوئیه در دوحه قطر با شرکت هیاتی به رهبری امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان برگزار شد.

در اوت سال ۲۰۲۱ میلادی همزمان با فرار دولت کابل که تحت حمایت آمریکا قرار داشت و همچنین خروج نیروهای خارجی از افغانستان، طالبان مجدد در این کشور به قدرت رسید.

از آن زمان تاکنون، آمریکا همچنان دولت طالبان را به رسمیت نشناخته و تحریم‌هایی نیز علیه آن اعمال کرده است.   

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری گفت: این دیدار به معنای تغییر در سیاست آمریکا نیست.

وی افزود: ما صریحا اعلام کرده‌ایم که هر زمان به نفع‌مان باشد با طالبان به طور مناسب همکاری خواهیم کرد. این به معنای هیچ نوع به رسمیت شناختن یا عادی‌سازی روابط یا مشروعیت دادن به طالبان نیست.

پاتل ضمن اشاره مجدد به نگرانی‌های آمریکا از جمله نقض حقوق بشر علیه زنان و دختران در افغانستان، گفت: تمامی این مسائل همچنان جزو نگرانی‌های ما محسوب می‌شوند.

در این مذاکرات دو روزه، امیر خان متقی، سرپرست موقت وزارت امور خارجه افغانستان ریاست هیات افغان را برعهده داشت. این هیات شامل نمایندگانی از وزارت دارایی، بانک مرکزی و مقامات سفارت افغانستان در قطر بود.

در بیانیه وزارت امور خارجه افغانستان آمده است: ایجاد اعتماد میان آمریکا و افغانستان، انجام اقدامات عملی در این راستا، رفع تحریم‌ها، آزادسازی سپرده‌های بانکی افغانستان، حفظ ثبات اقتصادی افغانستان، مبارزه با قاچاق مواد و مسائل مربوط به حقوق بشر از جمله موضوعاتی بودند که در این دیدارها به بحث گذاشته شدند.

در ادامه این بیانیه آمده است، کمک‌های بشردوستانه، آزادی سفر به افغانستان و ارائه خدمات کنسولی به افغان‌ها در سراسر جهان نیز مورد بحث قرار گرفت.