راهکار ونزوئلا برای مقابله با تحریم‌های آمریکا

نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا با اشاره به تحولات اخیر در این کشور و درخواست بازرگانان و سیاستمداران ونزوئلایی مبنی بر لغو محدودیت‌ها و تحریمها علیه کاراکاس گفت: اگر امروز در ونزوئلا اجماع وجود دارد، اجماع در رد و نفی تحریم‌های آمریکا است، زیرا تحریم‌ها علیه کل کشور است و چنین اجماع قدرتمند و بزرگی تا به حال به دست نیامده بود.

مادورو در برنامه تلویزیونی هفتگی خود بار دیگر تاکید کرد که مردم این کشور آمریکای جنوبی، «حق یک زندگی اقتصادی عاری از تحریم‌ها» را دارند و انقلاب بولیواری تحت رهبری مادورو باید بتواند «مسیر خود» را با «تصمیمات خود» تعیین کند.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا با استقبال از انتصاب اخیر آدان سِلیس (Adán Celis) به عنوان رئیس جدید فِدکاماراس (Fedecámaras)، بزرگ‌ترین انجمن کارفرمایان در این کشور، از درخواست اتحادیه بازرگانان برای پایان دادن به اقدامات قهری یکجانبه علیه کاراکاس حمایت کرد.

وی تصریح کرد: من از بیانیه فدکاماراس استقبال می‌کنم و به بخش‌های با رویکرد منطقی و معقول کشور، فراتر از رنگ‌های حزبی یا ایدئولوژیک می‌گویم که همه تلاش‌های ونزوئلا برای درخواست لغو تحریم‌ها را همسو می‌کنیم.

به گفته دولت ونزوئلا، کشورهای غربی از سال ۲۰۱۴ بیش از ۹۰۰ تحریم علیه ونزوئلا اعمال کرده‌اند. کشورهایی که از سال ۲۰۱۴ میلادی، ونزوئلا را تحریم کردند، عبارتند از: ایالات متحده، کانادا، پاناما، سوئیس، انگلیس و همچنین اتحادیه اروپا. ۵۷.۶ درصد از این اقدامات مربوط به ایالات متحده است.

دلسی رودریگس معاون رئیس‌جمهوری ونزوئلا پیشتر تاکید کرد نخستین گام‌های جنگ اقتصادی علیه کاراکاس پس از فوت هوگو چاوز و انتخاب نیکلاس مادورو به عنوان رئیس‌جمهوری آغاز شد؛ جنگ اقتصادی که بعدتر، در سال‌های ۲۰۱۵، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ تشدید شد.

راهکار ونزوئلا برای مقابله با تحریم‌های آمریکا

به گفته این مقام ونزوئلایی، ۵۸ درصد از تحریم‌ها و اقدامات قهری علیه دولت مادورو، در زمان دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا اعمال شد.

ونزوئلا که هدف تحریم‌های شدید غرب است، در سال‌های اخیر توانسته اقتصاد خود را احیا کند و طرح‌ریزی‌های مخالفان داخلی و خارجی دولت مادورو برای ایجاد نارضایتی در میان مردم و در نتیجه تسهیل کودتا علیه کاراکاس را خنثی کند.