افت شدید اعتماد آمریکایی ها به دیوان عالی کشورشان

نتایج یک نظرسنجی که از سوی شرکت افکارسنجی «گالوپ» منتشر شد نشان داد، تنها 40 درصد از آمریکایی‌ها عملکرد دادگاه عالی کشورشان را تایید می‌کنند و این کمترین درصدی است که تا کنون در زمینه اعتماد آنها به این نهاد کشورشان ثبت شده است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، شرکت افکارسنجی گالوپ درباره نتیجه این نظرسنجی گفت: «نتیجه نظرسنجی فعلی تکرار رکوردی است که نخستین بار در سپتامبر 2021 در زمینه تایید عملکرد دادگاه عالی آمریکا ثبت شد. در ژوئیه 2022 اعتماد آمریکایی ها به این دادگاه به 43 درصد افزایش یافته بود اما مجددا به سطح 40 درصد برگشته است.»

از طرفی نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که سطح اعتماد آمریکایی‌ها به این دادگاه در مقایسه با سال 2000، 22 درصد کاهش یافته است. طبق اعلام شرکت گالوپ، در سه سال گذشته نیز اعتماد آمریکایی ها به عالی ترین نهاد قضایی کشورشان به میزان 18 درصد کاهش یافته است. 

طبق این نظرسنجی، جمهوریخواهان با ثبت رقم 62 درصد، حمایت بیشتری از دادگاه عالی کشورشان نسبت به ثبت رقم 17 درصد از سوی دموکرات‌ها، نشان داده‌اند. این اختلاف 45 درصدی بین میزان حمایت جمهوریخواهان و دموکراتها از دادگاه عالی آمریکا سومین اختلاف بزرگی است که در دو دهه گذشته ثبت شده است. رکورد این اختلاف مربوط به نظرسنجی در سال 2022 با میزان 61 درصد (حمایت 74 درصدی جمهوریخواهان و حمایت 13 درصدی دموکراتها) است. در سال 2015 وزنه دموکراتها با ثبت حمایت 76 درصدی از این دادگاه سنگین تر از جمهوریخواهانی بود که در آن زمان تنها با 18 درصد حمایتشان از این دادگاه را نشان دادند که علت آن حمایت این دادگاه از برخی طرحها و لوایح دولت باراک اوباما بود.

در نظرسنجی جدید گالوپ که در بازه زمانی سوم تا 27 ژوئیه (12 تیر تا پنجم مرداد) با پرسش از 1015 بزرگسال آمریکایی ساکن سراسر 50 ایالت آمریکا و منطقه واشنگتن دی.سی برگزار شد 43 درصد از آمریکایی‌ها عملکرد «جان رابرتس»، قاضی ارشد دادگاه عالی آمریکا را تایید کردند و 30 درصد نیز گفتند که با او مخالفند. کلارنس توماس، پرسابقه ترین عضو دادگاه عالی آمریکا نیز از سوی 39 درصد پاسخگویان حمایت شد و 42 درصد گفتند که عملکرد او را تایید نمی‌کنند.

افت شدید اعتماد آمریکایی ها به دیوان عالی کشورشان

شرکت گالوپ ارزیابی کرد: «دلیل آنکه آمریکایی ها در مجموع منتقد دادگاه عالی هستند به سبب دیدگاه‌های منفی دموکراتها و همچنین منفی تر شدن دیدگاه پاسخگویان مستقل نسبت به این دادگاه است که آرای در مجموع مثبت جمهوریخواهان در مورد دادگاه را تحت الشعاع قرار می‌دهند.»

همچنین نتایج نظر سنجی دیگری که روز دوشنبه منتشر شد نشان داد اعتماد عمومی آمریکایی ها به ارتش ایالات متحده همچنان رو به کاهش است و به پایین‌ترین حد خود در بیش از دو دهه گذشته رسیده است.

پایگاه پلتیکو نوشت، نظرسنجی جدید دیگری از سوی موسسه گالوپ که نتایجش روز دوشنبه گذشته منتشر شد، نشان داد تنها ۶۰ درصد از آمریکایی‌ها اعتماد «بسیار» یا «بسیار زیاد» به ارتش ابراز کردند.

نتایج این نظر سنجی نشان‌دهنده پایین‌ترین سطح  میزان اعتماد به ارتش آمریکا از سال ۱۹۹۷ به این سو و شدیدترین کاهش در پنج سال گذشته است .