هشدار  وبسایت صهیونیستی درباره انتفاضه سوم

عملیات اخیر در اردوگاه جنین فلسطین به منزله تصویر کوچکی از درگیری نظامی گسترده بود که شاید در کرانه باختری صورت گیرد و انتفاضه سوم را در این منطقه از فلسطین رقم بزند.

 تجاوز همه‌جانبه زمینی و هوایی رژیم صهیونیستی به جنین که از بامداد دوشنبه (۱۲ تیر) آغاز شده بود، در ساعات پایانی شب سه‌شنبه، (۱۳ تیر) به پایان رسید و رژیم صهیونیستی که با هدف اعلامی ازبین بردن مقر فرماندهی گروه‌های مقاومت فلسطینی و تخریب کارگاه‌های تولید موشک و سلاح در اردوگاه جنین، وارد نبرد با نیروهای مقاومت شد، از این منطقه عقب‌نشینی کرد.

«وای نت» وبسایت روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارونوت»،  گزارش کرد، سرویس جاسوسی و نهادهای امنیتی اسرائیلی در هفته اخیر هشدارهایی درباره انفجار وضعیت کرانه باختری دریافت کردند که مربوط به سه حمله‌ای است که در یک روز رخ داد و هزینه آن را باید ارتش این رژیم بپردازد و نیروهای ذخیره بیشتری جذب کند و به تبع آن، میلیون‌ها دلار هزینه بپردازد.

انتفاضه

به گزارش وای نت، در یک سال و نیم گذشته، ۱۳ گردان در کرانه باختری، مسئول مسائل امنیتی بودند. از زمانی هم که موج حملات [رزمندگان فلسطینی] بیشتر شد، این گردانها افزایش یافت، ولی با این وجود، گردان‌های موجود، اکنون یک چهارم نیروهایی هستند که در اوج انتفاضه دوم (۲۰ سال پیش) در کرانه باختری فعالیت داشتند. 

این پایگاه با بیان اینکه دهها کشته در حملات کرانه باختری از آغاز سال جاری میلادی، هشداری در خصوص رخدادهای آینده است، نوشت: فرماندهان ارتش اسرائیل در کرانه باختری، اخیرا طرح‌های عملیاتی خود را برای هر سناریوی جنگی تدوین کرده‌اند. این طرحها مبتنی بر اطلاعات دقیقی است که سرویس «امان» آماده کرده است. این نهاد بر این باور است که در هر شهر و روستای فلسطین، انواع مختلفی سلاح وجود دارد. کما اینکه مقادیر بی‌سابقه‌ای از سلاح، در کرانه باختری وجود دارد که پیش از این موجود نبوده است.

به گزارش وای نت، در حال حاضر، ده‌ها هزار نفر از افراد مسلح فلسطینی حضور دارند که بیشتر آنان در مناطق نزدیک به شهرک‌های صهیونیستی مستقر دارند. سرویس جاسوسی صهیونیستی نیز تمام تلاش خود را برای رصد و تحت نظر قرار دادن این افراد به کار بسته است، ولی در عین حال، نسبت به زمانی هشدار می‌دهد که هرج‌ومرج خشونت‌باری از شمال تا جنوب کرانه باختری را در بر بگیرد.

این وبسایت با اشاره به نقش سرویس امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین در خنثی‌سازی حملات رزمندگان فلسطینی که با هماهنگی صهیونیستها صورت می‌گیرد، گزارش داد، بسیار سخت است که بتوان همه حملات فردی نیروهای فلسطینی را خنثی کرد، ولی بر اساس برآوردهای امنیتی، بخش اعظم این حملات، در پاسخ به حملات وحشیانه شهرک‌نشینان اسرائیلی است.

یک افسر صهیونیست نیز که مأموریت خود را به تازگی در گردان اسرائیلی مستقر در کرانه باختری به پایان رسانده است، گفت: به دست آوردن سلاح [در این منطقه] آسانتر شده است. گسیل سلاح و مهمات از سوی عرب‌های ساکن اسرائیل (فلسطین اشغالی) و قاچاق آن از اردن، افزایش یافته است. لذا باید موقعیت تشکیلات خودگردان را تقویت کرد؛ زیرا به سود اسرائیل است که تشکیلات، قدرتمند باشد.

محمود عباس چندی پیش، به بهانه بازدید از اردوگاه جنین و چند روز بعد از حمله همه‌جانبه صهیونیست‌ها، به این اردوگاه رفت. این درحالی بود که وی در ده سال گذشته به این شهر که تنها ۶۳ کیلومتر با رام الله فاصله دارد، نرفته بود. محمود عباس که همواره مخالف سرسخت مقاومت فلسطین بوده و تمام توانش را بر مذاکرات سازش بنا نهاده، این بار هم با جدی شدن مقاومت در کرانه باختری و ناتوانی صهیونیست ها در مقابله با آن وارد عمل شده است.

به گفته رسانه های صهیونیست، تشکیلات خودگردان در هماهنگی با دستگاه نظامی و امنیتی اسرائیل و برای کنترل اوضاع در این منطقه وارد عمل شده است. یک مقام صهیونیست با اشاره به اختلاف میان ارتش و شاباک در نحوه تعامل با اوضاع در کرانه باختری، مدعی شد که سپردن کنترل اوضاع به تشکیلات خودگردان بهترین گزینه است.

در همین راستا، فعالان فلسطینی در شبکه های اجتماعی با اشاره به همکاری امنیتی های تشکیلات خودگردان با صهیونیست ها در حین حمله اخیر به اردوگاه جنین و بستن گذرگاه‌ها جنین توسط آنها، اعلام کردند که اکنون نیروهای تشکیلات به بهانه بازسازی مناطق تخریب شده در حال شناسایی تله‌های انفجاری و از بین بردن موانع کارگذاشته شده توسط صهیونیست ها هستند.

تشکیلات خودگردان که محصول مذاکرات سازش میان سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) با رژیم صهیونیستی در دهه ۹۰ است، اساسا این کارکرد امنیتی و سیاسی را داشت که اجازه ندهد مقاومت فلسطین در غزه و کرانه باختری شکل بگیرد اما به مرور با قدرت گرفتن جریان های مقاومت، ابتدا غزه و اکنون در حال از دست دادن کرانه باختری است.