حمله اوکراین با بمب خوشه‌ای به دونتسک

بعد از ارسال بمب‌های خوشه‌ای توسط آمریکا به اوکراین برای جنگ با روسیه و استفاده از آن علیه خاک این کشور که منجر به کشته‌شدن یک خبرنگار شد، کی‌یف بار دیگر از این نوع مهمات استفاده کرد.

«الکسی کولمزین» شهردار روسی دونتسک بامداد یکشنبه خبر داد ارتش اوکراین با استفاده از مهمات خوشه‌ای اهدایی غرب، به زیرساخت‌های غیرنظامی در این منطقه حمله کرده است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، کولمزین در بیانیه‌ای تلگرامی گفت که ساختمان یک دانشگاه در دونتسک در پی حمله اوکراینی‌ها با بمب خوشه‌ای، از بین رفته است.

وی در این‌باره توضیح داد: «در نتیجه حمله اخیر به دونتسک، اولین ساختمان دانشگاه اقتصاد و تجارت در آتش سوخت. اطلاعات اولیه نشان می‌دهد که علت آتش‌سوزی، حمله نیروهای اوکراینی با استفاده از مهمات خوشه‌ای بوده است».

طبق این گزارش، این در حالی است که رژیم کی‌یف که ماه گذشته از آمریکا بمب‌ها و دیگر مهمات خوشه‌ای دریافت کرد، در ادامه دروغ‌های خود متعهد شده بود که از آنها فقط برای از بین بردن سربازان دشمن استفاده کند.

پیش از این، در اواخر تیر ماه بود که در جریان حمله نیروهای مسلح اوکراینی به منطقه‌ای نزدیک خط مقدم در منطقه زاپروژیا، «روستیسلاو جوراولیو» خبرنگار خبرگزاری اسپوتنیک کشته شد.

سفارت روسیه در واشنگتن، در واکنش به این جنایت رژیم کی‌یف، گفت که آمریکا مسئول حمله نیروهای مسلح اوکراینی به روزنامه نگاران روس با استفاده از مهمات خوشه‌ای است.

حمله اوکراین با بمب خوشه‌ای به دونتسک

همچنین یک نظرسنجی در آمریکا نشان داده بود که ۳۳ درصد از مردم این کشور حامی ارسال مهمات خوشه‌ای به اوکراین و ۴۲ درصد مخالف این امر هستند.

استفاده از بمب‌های خوشه‌ای در بیش از ۱۰۰ کشور ممنوع است. این مهمات معمولاً تعداد زیادی بمب کوچکتر را آزاد می‌کنند که می‌تواند کورکورانه در یک منطقه وسیع کشتار ایجاد کند. این نوع بمب‌ها بر اساس کنوانسیون مهمات خوشه‌ای که در سال ۲۰۰۸ در اسلو امضا شد، ممنوع هستند. علی‌رغم امضای ۱۰۰ کشور پای این کنوانسیون، آمریکا و اوکراین و همچنین روسیه این کنوانسیون را امضا نکرده‌اند.