افتتاح دفتر واگنر در نیجر

شورای نظامی تشکیل شده توسط کودتاچیان در نیجر از شرکت پیمانکار نظامی واگنر برای مقابله با مداخله نظامی احتمالی خارجی درخواست کمک کرد.

بنا بر گزارش شبکه راشاتودی، در پی درخواست کودتاچیان نیجر، واگنر بیانیه‌ای را منتشر کرد که در آن توضیح داده بود که شرکت نظامی خصوصی واگنر، یک گروه را در «نیامی» پایتخت نیجر، به منظور حفاظت از این کشور آفریقایی مستقر خواهد کرد.

گروه واگنر می‌گوید که حضور شبه‌نظامیان این شرکت خصوصی می‌تواند به توقف تنش‌ها در نیجر کمک کند و فرانسه و نیجریه را از مداخله مستقیم در نیجر بازدارد.

پیش‌تر، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از «وسیم نصر»، یک روزنامه نگار و پژوهشگر اندیشکده غربی «مرکز سوفان» ادعا کرد، کودتاچیان حاکم بر نیجر در آستانه رسیدن ضرب الاجل بلوک اکوواس به آنها برای آزادی «محمد بازوم»، رئیس جمهور برکنار شده، از شرکت نظامی خصوصی «واگنر» درخواست کمک کرده‌اند .

افتتاح دفتر واگنر در نیجر

روزجمعه هفته گذشته، سران نظامی اعضای اکوواس طرحی را برای مداخله نظامی علیه کودتاچیان در نیجر تصویب کرده و از ارتشهای خود خواستند منابع لازم برای این مداخله را آماده کنند. آنها این تصمیم را بعد از آن گرفتند که تیم میانجی‌گری که از سوی این بلوک روز پنجشنبه به نیجر اعزام شد اجازه ورود به پایتخت یا دیدار با عبدالرحمان تیچیانی، رهبر کودتاچیان نیجر را پیدا نکرد.

گارد ریاست جمهوری نیجر، بعدازظهر روز چهارشنبه دو هفته گذشته، علیه «محمد بازوم» رئیس جمهور این کشور کودتا کرد و  دو روز بعد از این اعلام تلویزیون ملی این کشور خبر داد عبدالرحمن تیچیانی رئیس گارد ریاست جمهوری نیجر خود را به عنوان رهبر جدید و رئیس شورای انتقالی در این کشور معرفی کرده است.

در پی این اعلام، مقامات نظامی نیجر از احتمال مداخله نظامی فرانسه و چند کشور آفریقایی در این کشور خبر دادند و از مردم خواستند در اعتراض به دخالت‌‌های فرانسه به خیابان‌ها بیایند.