ترامپ چگونه از اتهامات خود عبور خواهد کرد؟

بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، مقامات ارشد نزدیک به ترامپ به طور خصوصی اعتراف کرده‌اند که برخی از اتهامات علیه او بسیار جدی، خطرناک و قابل اثبات هستند.

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی که ۱۴ مرداد ماه منتشر شد، نشان می‌دهد که حدود نیمی از جمهوریخواهان در صورتیکه ترامپ محکوم شود، به او رای نمی‌دهند و این هشداری جدی از مشکلات حقوقی او در نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده محسوب می‌شود.

در یک نظرسنجی ۲ روزه خبرگزاری رویترز و موسسه نظرسنجی ایپسوس که مهلت شرکت در آن پیش از حضور ترامپ در دادگاه به پایان رسید، از پاسخ دهندگان پرسیده شد که اگر ترامپ «از سوی هیات منصفه محکوم و مجرم شناخته شود»، آیا به ترامپ برای ریاست جمهوری سال آینده رأی خواهند داد؟ ۴۵ درصد از جمهوریخواهان پاسخ منفی دادند، بیش از ۳۵ درصد گفتند که به او رأی می‌دهند و بقیه گفتند که نمی‌دانند که چه تصمیمی می‌گیرند.

در پاسخ به این پرسش که «اگر ترامپ در حال حاضر برای گذراندن دوران محکومیت خود، در زندان باشد» به او رای می‌دهند؟، ۵۲ درصد از جمهوریخواهان گفتند که رای نمی‌دهند، با وجود اینکه ۲۸ درصد گفتند رای می‌دهند.

اما بر اساس نتایج یک نظرسنجی دیگر در ۹ مرداد ماه، ترامپ به رغم اتهامات کیفری و داشتن پرونده‌های مختلف، بر رقبای خود در حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوی ۲۰۲۴ آمریکا برتری دارد و نامزد پیشتاز این حزب است.

بر اساس نظرسنجی نیویورک تایمز و دانشگاه سینا که روز دوشنبه ۳۱ جولای (۹ مرداد) نتایج آن منتشر شد، ترامپ در انتخابات مقدماتی ۲۰۲۴ بر رقبای جمهوری‌خواه خود برتری دارد درحالی که ران دسانتیس فرماندار فلوریدا و جدی ترین رقیب ترامپ، ۳۷ درصد آرای کمتری در مقایسه با وی بدست آورده است.

این نظرسنجی نشان داد که سومین کاندید جمهوری‌خواه تنها ۳ درصد رای کسب کرده و در یک رأی گیری با حضور دو نامزد، ترامپ ۳۱ درصد بیشتر از دسانتیس رای کسب کرده است.

در این نظرسنجی، ترامپ ۵۴ درصد رای و دسانتیس ۱۷ درصد رای کسب کرده‌اند.

مایک پنس معاون رئیس جمهور سابق آمریکا، نیکی هیلی سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل و سناتور تیم اسکات هر کدام فقط ۳ درصد رای کسب کردند.

بر اساس این نظرسنجی، هم ترامپ و هم بایدن در یک رقابت فرضی دو نفره در انتخابات ۴۳ درصد رای به دست آوردند.

این نظرسنجی نشان داد که ۴۱ درصد از رای دهندگان دیدگاه مثبتی نسبت به ترامپ دارند، در حالی که ۴۳ درصد در مورد بایدن چنین نظری را دارند.

ترامپ چگونه از اتهامات خود عبور خواهد کرد؟

رئیس جمهور سابق آمریکا ۱۱ مرداد ماه پیش از حضور در دادگاه فدرال واشنگتن برای سومین پرونده اتهامات کیفری خود در بیانیه‌ای گفت: وزارت دادگستری فاسد آمریکا که تحت کنترل جو سرکش (بایدن) قرار دارد، دوباره بطور غیرقانونی مرا متهم کرد. بر اساس برخی گزارش‌ها، ممکن است چپ‌ها مرا به ۵۶۱ سال زندان محکوم کنند. ۶ برابر حبس ابد!

ترامپ افزود: چرا آنها دو سال و نیم صبر کردند تا این اتهامات جعلی را در میانه مبارزات انتخاباتی برای سال ۲۰۲۴ مطرح کنند؟ چرا این اتهامات یک روز پس از انتشار رسوایی بزرگ جو بایدن در تالارهای کنگره اعلام شد؟

رئیس جمهور سابق آمریکا سپس خودش در جواب پرسش خود، گفت: پاسخ این است، دخالت در انتخابات! بی‌قانونی در این آزار و اذیت ترامپ و حامیانش، یادآور آلمان نازی در دهه ۱۹۳۰، اتحاد جماهیر شوروی سابق و دیگر رژیم‌های خودکامه و و دیکتاتور است.

ترامپ ۱۳ مرداد ماه نیز پیش از تشکیل جلسه اول دادگاه فدرال واشنگتن در شبکه اجتماعی خود "تروث سوشیال"، گفت: جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و مریک گارلند دادستان کل «پرونده‌های جعلی علیه من تشکیل داده‌اند، بنابراین کارزار انتخاباتی برای من دشوار شده است. تاکنون چنین چیزی اتفاق نیفتاده است. این اقدامات باید خلاف قانون اساسی باشد اما به هر شکل ممکن، ما برنده خواهیم شد!!!»

سه پرونده کیفری ترامپ

پرونده اول: توطئه برای تضعیف یکپارچگی انتخابات سال ۲۰۱۶

ترامپ چهارم آوریل / ۱۵ فروردین امسال به اتهام پنهانکاری و پرداخت حق السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن پیش از انتخابات سال ۲۰۱۶ درباره روابطش، در دادگاه منتهن حضور یافت و پس از حدود یک ساعت، با ۳۴ فقره اتهام از این دادگاه کیفری خارج شد.

رئیس جمهور سابق آمریکا در این پرونده متهم است که پیش از انتخابات سال ۲۰۱۶ ریاست جمهوری این کشور، مبلغ ۱۳۰ هزار دلار به عنوان حق‌السکوت به یک بازیگر زن فیلم‌های مستهجن به نام "استورمی دنیلز" که با او رابطه داشته، پرداخت کرده است تا در این باره صحبت نکند.

ترامپ به "توطئه غیرقانونی" برای تضعیف یکپارچگی انتخابات ۲۰۱۶ و تلاش برای مخفی کردن اخبار منفی متهم شده است. در کیفرخواست علیه ترامپ آمده است: رئیس جمهور سابق آمریکا در توطئه‌ای برای تضعیف یکپارچگی انتخابات ۲۰۱۶ دست داشته است.

همچنین شرکت امریکن مدیا متهم است که چند ماه پیش از انتخابات ۲۰۱۶ ریاست جمهوری، ۱۵۰ هزار دلار حق السکوت به زن دیگری به نام "مک دوگال" مدل سابق نشریه پلی بوی پرداخت کرده تا درباره رابطه‌اش در سال ۲۰۰۰ با ترامپ با کسی حرفی نزند.

پرونده دوم: پرونده نگهداری اسناد محرمانه آمریکا

رئیس جمهور سابق آمریکا برای دومین بار در سال جاری (۲۳ خرداد ماه) در جلسه دادگاه میامی حضور یافت تا در خصوص ۳۷ اتهام وارده درباره نگهداری اسناد محرمانه آمریکا محاکمه شود که البته این بار هم اعلام بی گناهی کرد.

ترامپ در این کیفرخواست نیز در مجموع با ۳۷ مورد از جمله ۳۱ مورد نگهداری عمدی اطلاعات محرمانه دفاع ملی مواجه است.

طبق این کیفرخواست، علاوه بر نگهداری عمدی اطلاعات محرمانه، رئیس جمهور سابق آمریکا به توطئه برای ایجاد مانع در اجرای عدالت، مخفی نگه داشتن اسناد، فساد از طریق مخفی کردن یک سند یا سوابق، مخفی کردن اسناد در تحقیقات فدرال، تلاش برای جلوگیری از اجرای عدالت و ارائه اظهارات نادرست متهم شده است.

پرونده سوم: توطئه برای تغییر نتایج انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا ۱۲ مرداد ماه با حضور در دادگاه فدرال واشنگتن، اتهامات وارده مبنی بر توطئه برای تغییر نتایج انتخابات سال ۲۰۲۰ آمریکا را در کیفرخواست ۴۵ صفحه‌ای علیه خود رد و اعلام بیگناهی کرد و قرار است جلسه بعدی دادگاه برای رسیدگی به این پرونده ۲۸ ماه میلادی جاری (اوت/ آگوست) تشکیل شود.

ترامپ به‌عنوان یکی از نامزدهای جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ در این پرونده با اتهاماتی مانند توطئه برای فریب ملت، تلاش برای ممانعت از اقدام کنگره در تائید پیروزی بایدن و سلب حقوق رای‌ دهندگان روبرو است.

سه گزینه پیش روی ترامپ برای مقابله با روند کنونی و فرار از زندان

اگر ترامپ حتی در یکی از سه پرونده اتهامات کیفری خود مجرم شناخته شود، ممکن است برای خارج نگه داشتن خود از زندان، به اقدامات بی‌سابقه و فوق‌العاده‌ای روی بیاورد.

 تارنمای آکسیوس در این باره نوشت که به نظر می‌رسد ترامپ روی سه گزینه کار می‌کند تا پشت میله‌های زندان نرود:

در اولین گزینه او می‌تواند محاکمه‌ها را تا بعد از انتخابات ۲۰۲۴ به تعویق بیندازید، به این امید که دوباره رئیس جمهور شود و بتواند مصونیت بدست آورد.

دومین گزینه او حساب باز کردن روی قضات دوست است تا جریان دادگاه به نفعش هدایت شود.

سومین گزینه این است که ترامپ هر شکستی را به عنوان انتقام‌گیری سیاسی اعلام کند و اطمینان داشته باشد که دیوان عالی آمریکا هر حکمی علیه او را لغو خواهد کرد.

در جنوب فلوریدا جایی که جلسه دادگاه با موضوع اسناد طبقه بندی شده ترامپ برای ماه می تعیین شده است، تیم حقوقی رئیس جمهور سابق در حال آماده شدن برای راه اندازی انبوهی از پیشنهادات و چالش‌ها برای کند و آهسته شدن روند رسیدگی به اتهامات هستند.

در واشنگتن، وکلای ترامپ قول داده‌اند تا «همه موضوعات پیرامون انتخابات ۲۰۲۰ را مجددا مورد بررسی قرار دهند» تا روند رسیدگی را طولانی کنند و محاکمه را تا پس از انتخابات ۲۰۲۴ به تاخیر بیندازند.

در نیویورک که ترامپ قرار است در ماه مارس محاکمه شود، آلوین براگ دادستان منطقه منهتن بر اتهامات مرتبط با نقض مالی کارزار انتخاباتی تکیه کرده که امتحان نشده است و این احتمال وجود دارد که یک قاضی نیویورکی اتهامات را رد کند.

اگر ترامپ مجددا در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده (۲۰۲۴) انتخاب شود، از وزارت دادگستری خواهد خواست تا اتهامات فدرال علیه وی را لغو کند. او همچنین می‌تواند خود را عفو کند.

همزمان، چندین نامزد جمهوری‌خواه دیگر - از جمله ران دسانتیس فرماندار فلوریدا، نیکی هیلی سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل و ویوک راماسوامی نیز اعلام کرده اند که در صورت پیروزی در انتخابات، ترامپ را عفو خواهند کرد.

برخی از متحدان ترامپ می‌گویند که اگر همه تلاش‌ها شکست بخورد، رئیس‌جمهور سابق آمریکا هر محکومیتی را برای تجدید نظر در دیوان عالی این کشور مطرح خواهد کرد.

با این حال، برخی تحلیلگران معتقدند اگر ترامپ در انتخابات پیروز شود و خود را عفو کند، این امر نمی‌تواند او را از محکومیت ایالتی در نیویورک یا جورجیا محافظت کند.