هدف بایدن از سفر به ویتنام

 براساس گزارش های مطبوعاتی از کمپین انتخاباتی جو بایدن در نیومکزیکو، رئیس جمهوری آمریکا گفت: «به زودی به ویتنام سفر خواهم کرد، چرا که ویتنام خواستار تغییر در روابط با ما و تبدیل شدن به یکی از شرکای ماست. »

براساس گزارش ها، رئیس جمهوری آمریکا دقیقا مشخص نکرد که این سفر چه موقع انجام خواهد شد. قرار است وی در ماه سپتامبر برای شرکت در اجلاس گروه ۲۰ به هند سفر کند.

مقامات آمریکایی گفتند تقویت روابط با ویتنام که کشوری با رشد سریع در میان کشورهای آسیای جنوب شرقی است، در زمینه پشرفت به سوی هند- اقیانوسیه باز و آزاد در میانه افزایش نفوذ چین در این منطقه حیاتی و مهم است.

آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا در ماه آوریل به ویتنام سفر کرد. ماه گذشته نیز جانت یلین وزیر خزانه داری آمریکا برای دیدار با مقامات ارشد ویتنامی به هانوی سفر کرد. در این سفر دو طرف برای تقویت همکاری با یکدیگر به توافق رسیدند.

هدف بایدن از سفر به ویتنام

ویتنام در مناقشه ای درازمدت با چین درباره آب های دریای چین جنوبی درگیر است.

ویتنام عضو کارگروه اقتصادی هند- اقیانوسیه به رهبری آمریکاست که سال گذشته بایدن راه اندازی کرد. اعضای این کارگروه شامل استرالیا، هند، اندونزی، ژاپن، سنگاپور و کره جنوبی است که ۴۰ درصد رشد ناخالص داخلی جهانی را در اختیار دارند. چین در میان کشورهای عضو این کارگروه نیست.