مهمات خوشه‌ای هم اثری بر دیوار دفاعی مستحکم روس‌ها ندارد

آناتولی خارچنکو، فرمانده یک واحد مهم شناسایی در ارتش اوکراین اعتراف کرد، تلاش‌های نیروهای او برای آنکه با استفاده از بمب‌های خوشه‌ای دریافتی از آمریکا مواضع قوای روسی را تصرف کنند به شکست انجامیده است.

این فرمانده اوکراینی به روزنامه وال استریت ژورنال گفت: "بمب‌های خوشه‌ای تسلیحات خوب و موثری هستند. اما مواضع روس‌ها بسیار مستحکم و عمیق است و آنها سریعا راه‌های مقابله را یاد می‌گیرند."

این در حالی است که رسانه‌های آمریکایی نوشتند، مهمات خوشه‌ای که واشنگتن با وجود ممنوعیت‌ها و حساسیت‌های بین‌المللی به کی‌یف عرضه کرده در ضدحمله اوکراین علیه روسیه محوریت پیدا کرده‌اند.

به نوشته وال استریت ژورنال، نیروهای اوکراینی تلاش زیادی داشته‌اند با استفاده از مهمات خوشه‌ای (مهماتی که قبل از اصابت کردن به هدف، انبوهی از ریزبمب‌ها را در فضای گسترده‌تر پخش می‌کنند) مواضع دفاعی روسیه همچون سنگرها و صفوف خودروهای نظامی آن را در هم بشکنند.

شبکه فاکس نیوز نیز در گزارشی نوشت، ضد حمله ادعایی اوکراین علیه قوای روسی،‌ به دلیل برخورد کردن به مقاومت محکم روسیه، کند شد و میادین مین گسترده روس‌ها نگذاشته که اوکراینی‌ها با تانک‌های دریافتی از غرب آنها را از موضعشان جابجا کنند.

خارچنکو به وال استریت ژورنال گفت، هنگامی که نخستین بار مهمات خوشه‌ای به دست اوکراین رسید، ارتش اوکراین از آنها علیه گروه‌های متراکم نیروهای پیاده‌نظام روسیه استفاده کرد اما نیروهای روسی بلافاصله یاد گرفتند که در پشت استحکامات خود پراکنده شوند.

مهمات خوشه‌ای هم اثری بر دیوار دفاعی مستحکم روس‌ها ندارد

مهمات خوشه‌ای جدیدترین مورد از جریان تسلیحاتی است که آمریکا در طول جنگ در اوکراین به کی‌یف عرضه کرده است. دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تاکنون بالغ بر ۱۱۰ میلیارد دلار کمک امنیتی را برای اوکراین از زمان شروع حمله روسیه در فوریه ۲۰۲۲ به این کشور فرستاده است.

تصمیم بایدن برای ارسال مهمات خوشه‌ای برای اوکراین جنجال زیادی هم در خود آمریکا و هم در میان متحدان آمریکایی به وجود آورد و انگلیس و اسپانیا در زمان اعلام این تصمیم با آن مخالفت کردند.

بیش از ۱۲۰ کشور کنوانسیون منع مهمات خوشه‌ای را که بر مبنایش استفاده، تولید، انتقال و ذخیره مهمات خوشه‌ای بنا به دلایل بشردوستانه ممنوع می‌شود امضا کرده‌اند اما آمریکا، اوکراین و روسیه جزو امضاکنندگان این معاهده نیستند.