آزادی 5 کارمند ربوده‌شده سازمان ملل در یمن

«فرحان حق» معاون سخنگوی سازمان ملل متحد ، عصر امروز (جمعه)،‌ اعلام کرد  پنج کارمند این سازمان (چهار شهروند یمنی و یک شهروند بنگلادشی) که در تاریخ یازدهم فوریه سال ۲۰۲۲ در استان «ابین» (جنوب یمن) ربوده شده بودند، آزاد شدند.

فرحان حق با اشاره به خوشحالی دبیرکل سازمان ملل متحد از دریافت خبر آزادی این ۵ کارمند سازمان ملل، گفت: «دبیرکل همواره تاکید دارد آدم‌ربایی یک جنایت غیرانسانی و غیرموجه است و همیشه خواستار بازخواست عاملان آن بوده است».

«دیوید گریسلی» هماهنگ‌کننده مقیم‌ سازمان ملل متحد در یمن نیز از این اقدام ابراز خرسندی کرد و اظهار داشت: «حین سفر امروزم با چهار همکار یمنی‌ام از المکلا به عدن، بسیار خوشحال شدم زمانی که خود دیدم هر چهار نفر آن‌ها در سلامت به سر می‌برند».

آزادی 5 کارمند ربوده‌شده سازمان ملل در یمن

هماهنگ‌کننده سازمان ملل در ادامه اظهاراتش اشاره کرد که تعداد دیگری از کارمندان سازمان ملل همچنان در یمن تحت بازداشت هستند.

علی‌رغم اعلام خبر آزادی این پنج کارمند سازمان ملل متحد، با این حال، در بیانیه این سازمان هیچ اشاره‌ای به افرادی که کارمندان را بازداشت کرده‌اند، نشده است.

 یمن از زمان آغاز جنگ در این کشور (بیش از هشت سال پیش) با بحران سیاسی، انسانی و توسعه‌ای مواجه است. بیش از یک سال است که در این کشور آتش‌بس برقرار است، اما به علت اجرا نشدن شروط دولت نجات ملی یمن از سوی ائتلاف سعودی آتش‌بس از وضعیت موقت به حالت دائم تغییر نیافته است.

به علت ویرانی‌های به‌بار آمده در کشور یمن در جریان جنگ، بیش از ۲۱ میلیون نفر از شهروندان این کشور (حدود دو سوم مردم) نیازمند حمایت‌ و کمک‌های بشردوستانه هستند.