آمریکا بزرگترین عامل بی ثباتی در جهان

  وانگ یی، وزیر امور خارجه چین با انتقاد شدید از سیاست‌های واشنگتن، آمریکا را بزرگترین عامل بی ثباتی جهان دانسته است.

به گزارش ان اچ کی ژاپن، وانگ یی در سفر به سنگاپور اظهارات تندی درباره آمریکا مطرح کرد. وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، از آمریکا به عنوان «بزرگترین عامل بی ثبات کننده جهان» یاد کرد. وانگ یی Wang Yi این اظهارات را روز جمعه در دیدار با لی هسین لونگ Lee Hsien Loong، نخست وزیر سنگاپور بیان کرد. این دیدار بخشی از سفر وزیر خارجه چین به کشور‌های حوزه جنوب شرق آسیا است.

وزارت امور خارجه چین با انتشار بیانیه‌ای درباره این دیدار، تصریح کرد وزیر خارجه چین به نخست وزیر سنگاپور گفته است «آمریکا با نیرو‌های استقلال طلب تایوان همکاری و از آن‌ها حمایت می‌کند که این کار، عبور از خط قرمز چین است.»

در ادامه این بیانیه آمده است وزیر امورخارجه چین به مقام سنگاپوری گفت «آمریکا کشور‌های دیگر را مجبور می‌کند تا در حمایت از اقدامات حفاظت گرایانه علیه چین همراهی کنند.» وزیر امورخارجه چین در بخش دیگری از سخنانش گفت: «آمریکا با اینگونه اقدامات واپس گرایانه نه تنها به اعتبار خودش لطمه می‌زند بلکه به جهانیان ثابت می‌کند آمریکا به بزرگترین عامل بی ثبات کننده در جهان تبدیل شده است».

آمریکا بزرگترین عامل بی ثباتی در جهان

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که آمریکا مشارکت خود را در تایوان افزایش داده و محدودیت‌های صادرات برخی از نیمه هادی‌های پیشرفته و سایر فناوری‌ها به چین را تشدید کرده است.

نخست وزیر سنگاپور نیز در این دیدار بر عزم خود برای ارتقای همکاری با چین تاکید کرد و گفت جهان امروز صلح آمیز نیست و سنگاپور از کشور‌های بزرگ انتظار دارد که نقش رهبری را ایفا کنند و به دنبال منافع متقابل و نتایج برد-برد باشند.