مالاریا بلای جان آوارگان سودانی

 درگیری‌ها بین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع که از چهار ماه پیش آغاز شده است، در مناطق مختلف خارطوم و دارفور تجدید شد.

ساکنان محلی اعلام کردند که حملات هوایی شدید و انفجارهای قوی در خارطوم، پایتخت این کشور شنیده شده است.

شاهدان به خبرگزاری فرانسه گفتند که در دارفور جنوبی، ساکنان با صدای تبادل آتش توپخانه از خواب بیدار شدند و به فرار از شهر ادامه دادند که توسط نیروهای پشتیبانی سریع مورد حمله قرار گرفته بود.

یک منبع پزشکی در شهر «نیالا» دومین شهر بزرگ سودان، به این خبرگزاری گفت: علیرغم مشکلات دسترسی به بیمارستان نیالا به دلیل بمباران، ۶۶ زخمی دریافت کردیم که ۶ نفر از آنها جان باختند.

منطقه دارفور که قبلاً شاهد جنگ داخلی در دهه اول قرن حاضر بود، به عنوان سنگر نیروهای پشتیبانی سریع شناخته می‌شود.

به گفته پزشکان بدون مرز، در آن سوی مرز سودان، در شهر «آدره» در شرق چاد، بیش از ۳۵۸ هزار پناهجوی سودانی از زمان آغاز درگیری در ۱۵ آوریل گذشته وارد این شهر شده اند.

مالاریا بلای جان آوارگان سودانی

این سازمان مردم نهاد ضمن ابراز نگرانی درباره وضعیت کمپ‌های آوارگان تأکید کرد که «این کمپ‌ها آماده پذیرش همه افرادی که به آنجا منتقل می‌شوند، نیست و به همین دلیل آنها در معرض آفتاب و باران هستند و غذا، آب و حتی وسایل آشپزی کافی ندارند».

سازمان پزشکان بدون مرز در حساب کاربری خود در فضای مجازی همچنین اعلام کرد که همزمان با آغاز فصل بارندگی‌ها در چاد، موارد ابتلای آوارگان سودانی به مالاریا به صورت نگران کننده افزایش یافته است و تنها در یک هفته، کلینیک وابسته به این سازمان در یکی از کمپ‌ها ۹۵۶ مورد ابتلاء به مالاریا را ثبت کرد که افزایش سه برابری را نشان می‌دهد.