هشدار شیخ زکزاکی درمورد فتنه‌گری فرانسه و آمریکا علیه نیجر و نیجریه

 شیخ «ابراهیم الزکزاکی » رهبر شیعیان نیجریه در سخنانی تاکید کرد که ممکن است آمریکا و فرانسه از گروه تروریستی بوکوحرام برای ایجاد بحران میان نیجریه و نیجر استفاده کنند.

وی در ادامه افزود: مشخص است که این جنگ ما نیست بلکه جنگ میان آمریکا و فرانسه است. ممکن است این دو کشور از طریق حمله به نیجریه و نشان دادن نیجر به عنوان عامل این حمله، یک بحران بین آنها ایجاد کنند.

زکزاکی از تلاش برخی کشورها برای جنگ افروزی علیه یک کشور دیگر به بهانه دموکراسی ابراز تعجب کرد و گفت: با وجود آنکه شاهد وقوع چندین کودتا در نیجریه بوده‌ایم اما هیچ کشوری، نیجریه را مجبور به بازگشت به دوره حاکمیت مدنی نکرد.

وی اضافه کرد: باوجود آنکه نیجر حریم هوایی خود را بسته اما جنگنده‌های فرانسوی همچنان از این منطقه عبور می‌کنند. پاریس اردوگاه‌های تروریستی در نیجر دارد که منبع اصلی حملات گروه بوکوحرام به شمار می‌روند. این گروه حملاتی را برای به دست گرفتن کنترل منابع معدنی انجام می‌دهد تا آنها را بین اعضای خود تقسیم کند.

زکزاکی در ادامه بیان کرد: هرگونه اقدام نظامی در مرزهای میان نیجر و نیجریه از سوی فرانسه و آمریکا خواهد بود نه از سوی این ۲ کشور.

«عبدالفتاح موسی» کمیسر امور سیاسی و امنیتی جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس) روز جمعه بدون اشاره به موعد حمله نظامی ضد نیجر گفت: سران عضو اکواس درباره «زمان» مداخله نظامی علیه نیجر به توافق رسیدند؛ اما زمان مداخله نظامی را اعلام نمی‌کنیم.

موسی در ادامه تاکید کرد: آماده‌ایم تا هر زمان که دستور داده شود در نیجر مداخله کنیم.

هشدار شیخ زکزاکی درمورد فتنه‌گری فرانسه و آمریکا علیه نیجر و نیجریه

این موضع گیری رسمی از سوی کشورهای عضو جامعه اقتصادی غرب آفریقا، پس از پایان نشست سران اکواس در «آکرا»، پایتخت غنا اعلام شد.

عبدالفتاح موسی با اشاره به اینکه گزینه نظامی، مطلوب ما نیست، اما به دلیل ناسازگاری حکومت نظامی در نیجر مجبور به اجرای آن هستیم، اظهار داشت: ما وارد یک جنگ قابل اجتناب نخواهیم شد و می‌توانیم گزینه نظامی را پس بگیریم. هر گونه مداخله در نیجر کوتاه مدت و با هدف احیای قانون اساسی خواهد بود.

هم‌زمان با وقوع کودتا در نیجر و سرنگونی دولت محمد بازوم، ۱۵ کشور عضو اکواس ۷ روز به کودتاگران در نیجر فرصت دادند که محمد بازوم، رئیس‌جمهور مخلوع این کشور را آزاد کنند، در غیراین‌صورت حمله نظامی علیه شورای نظامی نیجر را آغاز خواهند کرد. با پایان این فرصت یک هفته‌ای، کودتاگران از مردم نیجر خواسته‌اند که برای دفاع از کشور آماده باشند. بنابر گزارش‌ها آموزش نیروهای امنیتی در نیجر آغاز شده و نیروهای نظامی بیشتری در مرزهای نیجر با نیجریه و بنین مستقر شده اند.