بمب‌های خوشه‌ای آمریکا در دست نظامیان اوکراینی

  جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد: بمب‌های خوشه‌ای آمریکا  هم اکنون در دست نظامیان اوکراینی است و آنها بطور موثری از آن استفاده می کنند.

به گزارش ایرنا، جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه به وقت محلی تایید کرد که بمب های خوشه ای ارسالی واشنگتن هم اکنون در دست نیروهای اوکراینی است.

این مقام کاخ سفید ادامه داد: نیروهای نظامی اوکراین از بمب های خوشه ای بطور درستی استفاده می کنند و بر آرایش‌ نظامی و مانورهای دفاعی روسیه تاثیر می گذارند.

پیش از این، روزنامه نیویورک تایمز روز پنجشنبه به وقت محلی گزارش داد، مقامات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گفتند، انبارهای نظامی آمریکا در اروپا هفته گذشته صدها هزار بمب خوشه ای را به اوکراین فرستادند.

به گفته این مقامات، آمریکا امیدوار است ارائه این نوع از بمب ها، به اوکراین اجازه دهد "نبرد توپخانه ای را برای آینده قابل پیش بینی ادامه دهد."

یک مقام اوکراینی نیز به روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گفت که بمب های خوشه ای ساخت آمریکا اکنون به سمت مواضع روسیه درحال شلیک است.

ضدحمله اوکراین از حدود ۶ هفته پیش آغاز شده اما روند آن بسیار کند بوده و اوکراین تاکنون نتوانسته اطت بخش قابل توجهی از خاک تحت تصرف روسیه را پس بگیرد.

بمب‌های خوشه‌ای آمریکا در دست نظامیان اوکراینی

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به مناسبت پانصدمین روز جنگ اوکراین اعلام کرد که کشورش بمب‌های خوشه‌ای به کی‌یف ارسال می‌کند. وی با بیان اینکه «تا هر زمانی طول بکشد، در کنار اوکراین خواهیم ایستاد «مدعی شد: دولت روسیه تنها مانع صلح عادلانه و پایدار در اوکراین است.

در پی این اعلام، دولت بایدن بمب های خوشه ای خود را در قالب بسته نظامی جدید ۸۰۰ میلیون دلاری امنیتی به اوکراین ارسال کرد که به گفته کالین کال معاون امور سیاسی پنتاگون، آمریکا "مدرن ترین" بمب‌های خوشه‌ای خود را ارسال کرده است.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با بیان اینکه جنگ اوکراین طولانی، سخت و خونین خواهد بود، پیش بینی کرده است که روند ضدحمله اوکراین شاید کندتر از آنچه در ابتدا پیش‌بینی می شد، پیش می رود، اما "به دور از شکست" است.

ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا پس از دیدار با متحدان اروپایی در بروکسل، با ادعای اینکه نیروهای اوکراینی با اعزام نکردن بهترین سربازانشان "قدرت رزمی خود را حفظ می‌کنند"، به خبرنگاران گفت که به دلیل لزوم پاکسازی مداوم مین‌های کار گذاشته شده توسط روسیه، روند حرکت نظامیان اوکراین کند شده است.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا هشدار داد: "این جنگ طولانی، سخت و خونین خواهد بود"، اما این تلاش "به نظر من با شکست فاصله زیادی دارد."

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو و تقویت حضور غرب در نزدیکی مرزهای مشترکش با اوکراین، استقلال جمهوری‌های خلق «دونتسک» و «لوهانسک» را در منطقه «دونباس» به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن (پنجم اسفند ۱۴۰۰)، عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی و جنگ تغییر یافت.

رئیس‌جمهور روسیه اواخر بهمن‌ماه ۱۴۰۰ یعنی یکی دو هفته قبل از آغاز جنگ اوکراین، با ابراز نگرانی از گسترش ناتو به عنوان مهم‌ترین پیمان نظامی و سیاسی غرب که برای مقابله با اتحاد جماهیر شوروی سابق تأسیس شده، گفته بود که هیچ کشور شوروی سابق از جمله اوکراین نباید به عضویت پیمان آتلانتیک شمالی درآید.