پیامدهای اشغال‌گری و جنایات آمریکایی‌ها در عراق

 این روزنامه آمریکایی در این گزارش افزود: آمریکایی‌ها به بهانه‌های مختلف از جمله مبارزه با تروریسم طی دهه‌های گذشته در عراق جنگ‌هایی را به راه انداخته‌اند که موجب ظهور بیماری‌های مرگبار در این کشور شده است.

کریستین ساینس مانیتور با اشاره به اینکه پیامد مواد به کارگیری شده در تسلیحات آمریکایی، مقاومت بیماری‌ها در عراق به آنتی بیوتیک‌ها را افزایش داده است، نوشت: با وجود گذشت ۶ سال از آزادسازی شهر موصل از چنگال گروه تروریستی داعش، این شهر در حال نبرد با دشمن خاموش است زیرا در این شهر میزان بیماری‌های ناشی از عفونت‌های مقاوم به دارو بالا است، پدیده‌ای که حاصل دهه‌ها جنگ، استفاده از سلاح و بمباران هوایی است که سلامت جهانی را تهدید می‌کند.

«عماد احمد» یکی از اعضای کمیته بررسی آنتی بیوتیک‌ها در بیمارستان موصل با نشان دادن یک لیست از داروهای ماهانه از نمونه‌های آزمایشگاهی این بیمارستان به روزنامه کریستین ساینس مانیتور، گفت: ما شاهد یک سونامی خاموش هستیم زیرا ما داروهایی را که به امید درمان این بیماری‌ها به دست می‌آوریم به آرامی از دست می‌دهیم و آنها تاثیری بر درمان ندارند.

وی افزود: می‌بینیم که در ۹۰ درصد نمونه‌ها آنتی بیوتیکی قوی مانند «سفتریاکسون» به دلیل قدرت باکتری جواب نمی‌دهد، حتی داروی مروپنم که یکی از موثرترین آنتی بیوتیک‌ها است هم جواب نمی‌دهد و موثر نیست.

پیامدهای اشغال‌گری و جنایات آمریکایی‌ها در عراق

احمد ادامه داد: سفتریاکسون و مروپنم دو نوع آنتی بیوتیکی هستند که برای درمان طیف وسیعی از عفونت‌های باکتریایی مانند مننژیت و ذات الریه استفاده می‌شوند و درمان طبیعی گروهی از بیماری‌های مقاربتی هستند اما در موصل در درمان بیماری‌ها کارایی کمتری دارند زیرا باکتری‌هایی که آن‌ها را هدف قرار می‌دهند در برابر این داروها مقاوم شده‌اند.

این گزارش می‌افزاید: عراق شرایطی را پشت سر می‌گذارد که بیشتر تحت تاثیر این بحران خاص است و به ویژه اینکه این کشور از زمان جنگ خلیج فارس و محاصره بین‌المللی توسط آمریکا و حمله آمریکایی‌ها به این کشور و استفاده از سلاح‌های مرگبار و ممنوعه بین لمللی توسط آن‌ها شرایط فوق‌العاده‌ای را پشت سر می‌گذارد.