فوتبال در خدمت بلندپروازی‌های ولیعهد سعودی

 روزنامه فرانسوی لوموند در سرمقاله خود نوشت: محمد بن سلمان ، ولیعهد سعودی ، بسیار بلندپرواز است و همزمان ابزارهای زیادی را برای تحقق این بلندپروازی‌ها در اختیار دارد. او می‌خواهد بزرگترین کشور پادشاهی نفت خیز در خلیج فارس را به یک قدرت منطقه‌ای مدرن تبدیل کند که احتمالاً بهترین استعدادهای خارجی را جذب می‌کند تا اقتصاد خود را متنوع سازد.

این روزنامه در ادامه سرمقاله خود افزود: آخرین سلاح بن سلمان توپ گرد است، به طوری که انتقال «نیمار» بازیکن برزیلی و ستاره پاری سن ژرمن به باشگاه الهلال عربستان، در راستای راهبرد محمد بن سلمان برای تبدیل ورزش در سطح جهانی به ابزار اصلی «قدرت نرم» در عربستان قرار دارد.

کارزار بن سلمان برای جذب ستارگان بین المللی فوتبال به لیگ عربستان پس از آن آغاز شد که باشگاه النصر در ازای پرداخت بالاترین دستمزد تاریخ فوتبال، اسطوره فوتبال پرتغال یعنی کریستیانو رونالدو را که پنج بار موفق به کسب توپ طلا شد، به خدمت گرفت.

پس از رونالدو «کریم بنزما» فرانسوی برنده توپ طلای ۲۰۲۲ از رئال مادرید قرار گرفت. سپس یک فرانسوی دیگر به نام «انگولو کانته» قراردادی سه ساله با الاتحاد امضا کرد. اما تنها لیونل مسی تاکنون در برابر وسوسه چک ۳۶۰ میلیون یورویی الهلال مقاومت کرده و «اینترمیامی» آمریکا را ترجیح داده است.

مقاله لوموند می‌افزاید: این ستارگان فوتبال ممکن است در آستانه ۳۰ سالگی باشند، اما هنوز هم می‌توانند مردم و هواداران را جذب کنند و ظاهری بین المللی برای لیگ فوتبال عربستان فراهم کنند. این اقدامات عربستان باعث ایجاد وحشت در دنیای فوتبال شده است. اما محمد بن سلمان پول زیادی دارد و به هزینه‌ها نگاه نمی‌کند. او دیده است که چگونه قطر توانست با برگزاری یک رویداد جهانی در عرصه فوتبال برای خود جایگاهی کسب کند و بنابراین قصد دارد جام جهانی ۲۰۳۴ را در عربستان برگزار کند.

فوتبال در خدمت بلندپروازی‌های ولیعهد سعودی

راهبرد بن سلمان به جذب قهرمانان و ستارگان فوتبال محدود نمی‌شود، چرا که عربستان از طریق صندوق سرمایه گذاری مستقل، در فرمول یک سرمایه گذاری و یک پیست بین المللی گلف نیز ایجاد کرده است. همچنین بن سلمان به باشگاه‌های فوتبال در خارج از کشور علاقه مند است و باشگاه انگلیسی نیوکاسل را خریداری کرده است.

سرمقاله روزنامه فرانسوی در پایان تأکید می‌کند: ورزش به عنوان منبع درآمد و ابزار قدرت نرم به بخشی از طرح جامع بن سلمان برای تنوع اقتصادی و کاهش وابستگی به نفت تبدیل شده است. این رویکرد همچنین راهی برای جذب جوانان سعودی در کشوری است که دو سوم جمعیت آن زیر ۳۵ سال هستند.