ثبت رکورد جدید مرگ ناشی از اسلحه برای کودکان آمریکایی

احتمال مرگ کودکان و نوجوانان آمریکایی به دلیل اسلحه بیشتر از مرگ ناشی از تصادف با خودرو و یا مصرف بیش از حد مواد مخدر و سرطان است.

تجزیه و تحلیل جدید داده های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) نشان می دهد که مرگ و میر ناشی از اسلحه در میان کودکان آمریکایی در سال ۲۰۲۱ رکوردی تازه به ثبت رسانده و جان چهار هزار و ۷۵۲ نفر را گرفت. رقمی که به گفته کارشناسان از رکورد کل ثبت شده در سال اول همه گیری کووید-۱۹ فراتر رفته است.

کارشناسان از همین رو ضمن ابراز نگرانی معتقدند اپیدمی استفاده از سلاح در آمریکا وخیم تر شده است.

این شبکه خبری در ادامه نوشت: آمارها نشان می دهد بیش از ۸۰ درصد از مرگ‌های ناشی از اسلحه در میان مردان ۱۹ ساله و کمتر بوده است. در این میان احتمال قتل کودکان پسر سیاه پوست در رده سنی کمتر از ۱۹ سال نیز به طرز نگران کننده ای بیشتر است.

دکتر چتان ستیا جراح ترومای اطفال مستقر در نیویورک و نویسنده اصلی این پژوهش که روز دوشنبه در مجله پدیاتریکس منتشر شد، نتایج این تحقیق را یکی از اصلی ترین بحران های بهداشت عمومی آمریکا دانسته و افزود: «محتمل‌ترین دلیلی که فرزندان ما در این کشور می‌میرند، سلاح گرم است. این قابل قبول نیست.»

وی در عین حال خاطرنشان کرد که هیچ نشانه ای مبنی بر کند شدن این روند وجود ندارد.

به گفته وی براساس آمارهای موجود، نزدیک به دو سوم مرگ‌ها در سال ۲۰۲۱ قتل بوده است.

در ماه های اخیر، یک کودک ۳ ساله در فلوریدا پس از شلیک به خود جان خود را از دست داد. در کالیفرنیا یک کودک ۳ ساله خواهر ۱ ساله خود را با اسلحه به قتل رساند. یک کودک ۲ ساله در میشیگان پس از پیدا کردن یک اسلحه گرم غیر ایمن جان خود را از دست داد. هفته گذشته نیز یک کودک ۶ ساله در فلوریدا توسط یک کودک ۹ ساله به ضرب گلوله کشته شد. نکته حائز اهمیت در این میان شمار کودکان سیاه پوست کشته شده است که به میزان نامتناسبی بیشتر است.

محققان انتظار داشتند که در سال ۲۰۲۱ شاهد کاهش مرگ و میر ناشی از اسلحه در میان کودکان نسبت به سال ۲۰۲۰ باشند، زیرا تصور بر این بود به دلیل قرنطینه های ناشی از همه گیری کووید-۱۹ این امر تحقق پذیرد.

ثبت رکورد جدید مرگ ناشی از اسلحه برای کودکان آمریکایی

دکتر ساتیا در این خصوص تشریح کرد: ما در کمال تعجب در سال ۲۰۲۱ شاهد افزایش رشد مرگ و میر ناشی از اسلحه بودیم.

بر اساس تجزیه و تحلیل داده های موجود، ۶۴.۳ درصد مرگ و میر کودکان در سال ۲۰۲۱ ناشی از قتل، ۲۹.۹ درصد خودکشی و ۳.۵ درصد ناشی از آسیب های غیرعمد بوده است.

در این میان، کودکان سیاهپوست ۶۷.۳ درصد از قتل‌های مربوط به اسلحه را تشکیل می‌دهند که نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش دو برابری را نشان می دهد. به طور کلی، کودکان سیاه پوست نیمی از مرگ‌های ناشی از اسلحه را تشکیل می‌دهند.

دکتر ساتیا نابرابری ساختاری، نژادپرستی سیستماتیک، عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت و ناامنی غذایی را از عوامل موثر در خشونت و از جمله دلایل موثر در نرخ بالاتر مرگ و میر کودکان سیاه پوست عنوان کرد.