خشم آمریکایی ها از افزایش صادرات نفت ایران

این اتاق فکر آمریکایی در ادامه با استناد به آمار و اخبار رسانه های جهان آورده است، خبرگزاری بلومبرگ در ۲۱ آگوست (۳۰ مرداد) گزارش داد که صادرات نفت ایران در ماه اوت از ۲.۲ میلیون بشکه در روز بالاتر رفته است.

طبق این گزارش، افزایش در صادرات نفت خام ایران در ماه می گذشته موجب شد تا بالاترین رقم در ۵ سال گذشته ثبت شود؛ این امر حکایت از آن دارد که ایالات متحده از اجرای تحریم ها بر صادرات نفت ایران خودداری می کند.

چنین رشدی در صادرات نفتی ایران در حالی صورت می گیرد که طبق گزارش رویترز در هفته های گذشته تحولات مهمی رخ داد؛ در هفته گذشته ۶ میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده ایران در کره جنوبی در ازای آزادی پنج زندانی دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی به بانک مرکزی سوئیس منتقل شده است. همچنین این اتفاق تنها یک ماه پس از آن صورت می گیرد که ایالات متحده به عراق اجازه داد تا ۱۰ میلیارد دلار بدهی خود به ایران بابت واردات گاز طبیعی از این کشور را پرداخت کند.

در این زمینه «ریچارد گلدبرگ» مشاور ارشد این بنیاد تصریح کرد: وقتی جریان نفت ایران را پیگیری می‌کنید، میلیاردها دلار به دلیل تخفیف تحریم‌ها به دولت ایران ارائه شده است. این دور زدن تحریم ها نیست بلکه این به معنی کاهش تحریم ها است.

«برندا شفر» مشاور ارشد این اتاق فکر ضدایرانی در حوزه انرژی نیز معتقد است: ایران نه تنها حجم بیشتری از نفت را صادر می کند بلکه به احتمال زیاد نفت بیشتری را نیز تولید می کند. با این حال، باوجود افزایش جریان نفت ایران و اطلاعات منتشر شده از تضعیف اقتصاد چین، بازار جهانی نفت در این هفته با افزایش قیمت روبرو شد.

وی افزود : دلیل اصلی که قیمت جهانی نفت خام را صعودی کرد احساس ناامنی دریایی است که در دریای سیاه مطرح شد. با این شرایط، واشنگتن یک ساختار تجارت نفتی را ایجاد کرده که در آن چین ذینفع اصلی اقتصادی است، زیرا پکن در مقایسه با هزینه ای که از سوی ایالات متحده، اروپا و متحدان آنها برای انرژی پرداخت می شود، نفت روسیه و ایران را با امتیازات بیشتری خریداری می کند.

«سعید قاسمی نژاد» کارشناس ارشد این موسسه و مشاور اقتصاد مالی نیز تاکید دارد: افزایش قابل توجه صادرات و تولید نفت ایران نتیجه سیاست تمکین حداکثری دولت آمریکا (در مقابل سیاست فشار حداکثری) است . به این دلیل که اهرم های مالی واشنگتن علیه تهران نابود می شود ، طرفداران مماشات استدلال می کنند که آشتی با حکومت ایران تنها راه برای جلوگیری کردن از جنگ است.

وی مدعی است که این افراد از بحرانی که خودشان ساخته اند برای توجیه سیاستی استفاده می کنند که منافع ملی ایالات متحده را تضعیف می کند.

خشم اندیشکده آمریکایی از افزایش صادرات نفت ایران

در بخش پایانی گزارش موسسه دفاع از دموکراسی ها عنوان شد که طبق آمار تولید و صادرات نفت ایران در دولت بایدن افزایش یافته است. این در حالی است که دولت ترامپ پس از خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال ۲۰۱۸، تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرد.

در پایان آخرین سال ریاست جمهوری ترامپ در سال ۲۰۲۰، تولید نفت ایران به کمتر از ۲ میلیون بشکه در روز رسید که پایین‌ترین میزان از اواخر دهه ۱۹۸۰ بوده است. در همین زمان میزان صادرات نفت ایران هم به ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

با روی کار آمدن بایدن در سال ۲۰۲۱ تلاش‌ها برای احیای دوباره توافق هسته ای برجام از سر گرفته شد. در ماه آوریل بود که یک گروه دو حزبی از سناتورها از دولت بایدن درخواست کردند تا موانع دفتر تحقیقات امنیت داخلی را که از توقیف نفتکش های حامل نفت ایران جلوگیری می کند، برطرف سازد.