آب‌وبرق سفارت فرانسه در نیجر قطع شد

 شورای نظامی جدید حاکم بر نیجر پس از ضرب‌الاجل ۴۸ ساعته به سفیر فرانسه برای ترک این کشور، امروز دوشنبه آب و برق سفارت فرانسه در شهر نیامی، پایتخت نیجر را قطع و تأمین هرگونه غذا و کالا برای سفارت فرانسه را ممنوع کرد.

خبرگزاری آناتولی به نقل از منابع محلی اعلام کرد حاکمان نظامی جدید در نیجر همچنین آب و برق کنسول‌گری فرانسه در شهر زیندر را قطع کردند.

بنابر گزارش‌ها «اله عیسی حسومی بورئیما»، رئیس کمیته ملی حمایت از «شورای ملی حفاظت از میهن» از همه طرف‌ها و شرکا خواسته تأمین هرگونه محصولات غذایی، آب و برق به پایگاه‌های فرانسوی در نیجر را به حالت تعلیق درآورند.

بورئیما همچنین تهدید کرده که هر طرفی که به فرآیند تأمین کالا و خدمات به فرانسوی‌ها در نیجر کمک کند «دشمنان ملت مستقل» تلقی خواهند شد.

وزارت خارجه فرانسه روز شنبه در واکنش به ضرب‌الاجل شورای نظامی نیجر برای خروج سفیر فرانسه از نیجر اعلام کرد که کودتاچیان نیجر صلاحیت خروج سفیر فرانسه از این کشور را ندارند.

وزارت خارجه فرانسه با ارسال بیانیه‌ای به خبرگزاری رسمی این کشور اعلام کرد: فرانسه از درخواست کودتاچیان (برای خروج سفیر فرانسه از نیجر) مطلع شده، اما کودتاچیان ظرفیت ارائه این درخواست را ندارند. تأیید سفیر باید از طرف مقامات منتخت و مشروع نیجریه صورت گیرد.

آب‌وبرق سفارت فرانسه در نیجر قطع شد

روز جمعه حاکمان و شورای نظامی جدید نیجر اعلام کردند به علت فعالیت‌ها و اقدامات فرانسه علیه مردم نیجر، سفیر این کشور ۴۸ ساعت فرصت دارد تا خاک نیجر را ترک کند.

این ضرب الاجل شورای نظامی نیجر در حالی است که رئیس مجمع اقتصادی کشورهای غرب آفریقا موسوم به «اکواس» دیروز جمعه علی‌رغم بیاییه‌های قبلی اعلام کرد که این گروه تصمیمی برای حمله نظامی به نیجر ندارد و تمام راه‌ها را برای بازگشت نظام قانونی به این کشور امتحان خواهد کرد، هر چند گزینه نظامی نیز همچنان روی میز است. نظامی‌ها در نیجر باید فوراً به پادگان‌های خود بازگردند و به مأموریت قانونی تعیین شده برای آنها پایبند باشند.

رئیس اکواس تأکید کرد که این گروه هرگز برنامه سه ساله پیشنهادی شورای نظامی را نخواهد پذیرفت و به زودی تدابیر بعدی را اعلام خواهد کرد.

نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارشنبه ۴ مرداد ۲۶ ژوئیه محمد بازوم رئیس جمهور این کشور را در داخل کاخ ریاست جمهوری در بازداشت قرار دادند و سپس او را از مقامش برکنار کردند.

کودتاچیان نیجر روز جمعه ۶ مرداد ۲۸ ژوئیه، ژنرال عبدالرحمن چیانی را به عنوان رئیس شورای انتقالی این کشور منصوب کردند.

نیجر با ۱.۳ میلیون کیلومترمربع مساحت، پهناورترین کشور در منطقه غرب آفریقاست و اکثریت جمعیت ۲۴ میلیون نفری آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند. نیجر هر چند یکی از فقیرترین کشورهای جهان است اما از بزرگ‌ترین ذخایر اورانیوم نیز برخوردار است. این کشور تا سال ۱۹۶۰ مستعمره فرانسه بود و در این سال استقلال خود را از این کشور اعلام کرد.