واکنش خانواده صدر به ادعاهای وکیل سابق قذافی

 خانواده امام موسی صدر در آستانه سالگرد ربوده شدن ایشان و دو تن از همراهانشان در لیبی ، اعلام کردند: ما در گذشته ترجیح می‌دادیم به سخنان تکراری «بشری الخلیل» وکیل سابق «هانیبال قذافی » (پسر معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی) پاسخ ندهیم اما امروز ناچاریم اوضاع را اصلاح کنیم. بنابراین باید توضیح بدهیم که اظهارات بشری الخلیل درباره امام سید موسی صدر و ماجرای بازداشت وی و دو تن از همراهانش کاملا بی اساس بوده و الخلیل هرگز برای ادعاهای خود مدرکی ارائه نکرده است.او هرگز دوست خانواده صدر و یا نزدیکان آنها نبوده؛ بلکه جان امام موسی صدر و همراهانش را به خطر انداخته و خانواده و نزدیکان آنها را در معرض آزار و شکنجه روحی قرار داده است.

در بیانیه خانواده امام سید موسی صدر به این منظور آمده است: وکیل صدام حسین حق ندارد مدعی نقل قول از شهید سید «محمد باقر صدر» که به همراه خواهر شهیدش سیده «آمنه بنت الهدی» توسط صدام اعدام شد، گردد. (بشری الخلیل پیشتر وکیل صدام بوده است) همچنین بشری الخلیل هرگز هیچ ارتباطی با این سید شهید و خانواده او نداشته است.

بر اساس این بیانیه، خانواده امام سید موسی صدر بعد از اصرار بشری الخلیل بر سوءاستفاده از پرونده امام موسی صدر و همراهان ایشان و به خطر انداختن جان آنها، چندین بار به دستگاه قضایی لبنان رجوع کردند و هر بار الخلیل در این پرونده شکست خورد.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما یک بار در دادگاه رسیدگی به امور فوری در بیروت شکایتی را ارائه دادیم و حکم ممنوعیت صحبت الخلیل درباره زندگی امام موسی صدر صادر شد. امروز نیز همه اقدامات قانونی و قضایی لازم را جهت جلوگیری از آسیب به جایگاه و جان امام موسی صدر و همراهان ایشان و آزادی آنها انجام می‌دهیم و به این اقدامات خود ادامه خواهیم داد.

خانواده امام موسی صدر تاکید کردند: با وجود اینکه هانیبال قذافی در سال 2016 بشری الخلیل را برکنار کرد اما او (الخلیل) همچنان به خودش افتخار می‌کند که با برخی مسئولان لیبی که در دوره قذافی روی کار بودند ارتباط دارد. الخلیل همچنین با وجود اینکه جایگاه و اعتبار خود را از دست داده اما تقریبا هرروز در رسانه‌ها مصاحبه و همان داستان‌های تکراری و دروغین را تعریف می‌کند.

 در پایان این بیانیه تاکید شده است: ما از دستگاه قضایی لبنان می‌خواهیم یک تصمیم فوری درباره پرونده بشری الخلیل اتخاذ کند تا جلوی اقدامات او را بگیرد. همچنین از کانون وکلا نیز می‌خواهیم به وظیفه خود عمل کرده و از ادامه فعالیت بشری الخلیل که برخلاف قوانین شغلی خود عمل کرده و به احساسات خانواده امام موسی صدر و دوستداران ایشان و نیز خانواده و دوستداران شهید محمد باقر صدر آسیب می‌زند، جلوگیری کنند. ما به بشری الخلیل نیز توصیه می‌کنیم که سر عقل بیاید و عذرخواهی کرده و فورا ظلمی که در حق امام موسی صدر و همراهان ایشان و پرونده ربوده شدن آنها مرتکب می‌شود را متوقف کند.

واکنش خانواده صدر به ادعاهای وکیل سابق قذافی

به گزارش تسنیم، امام موسی صدر در 3 شهریور 1357 و در آخرین مرحله از سفر دوره‌ای خود به برخی کشورهای عربی، بنابر دعوت رسمی‌معمر قذافی به کشور لیبی وارد ، و در روز 9 شهریور در آنجا ربوده شد. رژیم لیبی در 27 شهریور 1357 و به دنبال التهاب فوق العاده مردم لبنان، حوزه‌های علمیه و مطبوعات منطقه، با انتشار بیانیه‌ای رسما اعلام کرد که امام صدر و دو همراه ایشان، با پرواز شماره 881 مورخ 9 شهریور هواپیمایی ایتالیا، طرابلس را به سوی رم ترک کرده‌اند.

اما کمیته تحقیق دولت لبنان پس از یک ماه تحقیق و بررسی اسناد و مدارک ذیربط در کشورهای لیبی و ایتالیا، در مهر 1357 به دولت متبوع خود گزارش داد، که امام صدر و دو همراه وی نه تنها به رم نرسیده‌اند، بلکه در تاریخ مقرر و با پرواز نام برده شده در بیانیه رژیم لیبی نیز خاک طرابلس را ترک نکرده‌اند. قاضی تحقیق دادستانی شهر رم نیز در خرداد 1358 با صدور حکمی‌ اعلام کرد ، که امام صدر و همراهانش هرگز از هیچ طریقی وارد خاک ایتالیا نشده‌اند. حکم مزبور رسما از سوی دولت ایتالیا به دولتهای لبنان، سوریه، جمهوری اسلامی‌ایران و مجلس اعلای اسلامی‌شیعه ابلاغ شد.

دولت واتیکان در سال 1358 و پس از تحقیقات مستقلی که به درخواست امام خمینی(ره) انجام شد، به حجت‌الاسلام سید هادی خسروشاهی سفیر وقت جمهوری اسلامی‌ایران در آن کشور اعلام کرد که امام صدر و دو همراه ایشان هرگز وارد خاک ایتالیا نشده‌اند و از آن زمان تاکنون سرنوشت آنها همچنان نامعلوم است.